Monday, April 2, 2012

Fadhil

Anak saudara Boss yang baru berada di Tingkatan 5 disahkan mengidap kanser. Kami menerima berita yang menyayat hati ini dengan rasa sedih yang teramat. Seawal usia itu, Fadhil terpaksa berdepan dengan keadaan yang amat sukar, bukan saja buat dirinya, bahkan ibu dan ahli keluarganya yang lain.

Ayah Fadhil pergi sepuluh tahun lalu, juga kerana kanser. Abang Syed kelakar orangnya. Dialah teman saya bergurau jika kami berkumpul ramai-ramai di rumah mak mertua saya. Bahasa Terengganunya yang pekat - saya cukup suka dengar dia kata "do'oh". Tuhan lebih menyayanginya apabila dia pergi di usia 46 tahun, selepas hanya kurang 6 bulan berjuang melawan kanser.

Kini, Fadhil yang baru berusia 7 tahun ketika ditinggalkan ayahnya pula menghadapi keadaan yang amat memilukan.

Kami sekeluarga hanya mampu berdoa semoga Fadhil segera sembuh dan kuat menghadapi dugaan berat ini. Kami doakan juga agar Ngah Uji sentiasa tabah menjaga Fadhil, kuat semangat dan terus diberikan kecekalan. Beliau yang baru pulang dari mengerjakan haji beberapa bulan lalu kini berdepan dengan ujian yang cukup berat. Mudah-mudahan Allah berikan kemudahan buatnya.

Apa yang mampu kami beri kepada Fadhil adalah sokongan yang tidak berbelah bagi. Melihatnya tersenyum melegakan kami sekeluarga. Terimakasih Lala yang sanggup berpisah dengan tablet kesayangannya dan men'download' bacaan Quran, filem-filem komedi dan game yang best-best untuk Fadhil pehuhkan masa lapangnya di atas katil hospital.

Ya Allah. Engkau saja yang tahu rahsia di sebalik segala perancanganMu. Kami yang lemah hanya mampu berserah kepadaMu. Ampunilah kami Ya Allah. Mudahkanlah urusan kami kerana sesungguhnya tiada kemudahan kecuali apa yang Engkau jadikan mudah; dan Engkau akan jadikan kepayahan menjadi mudah apabila Engkau kehendaki mudah.

3 comments:

dilla said...

Salam Puan...saya turut bersimpati..semuga Adik Fadhil,hidupnya selalu dirahmati dan dimuliakan Allah SWT...Dilla

dilla said...

Salam Puan...saya turut bersimpati..semuga Adik Fadhil,hidupnya selalu dirahmati dan dimuliakan Allah SWT...Dilla

naha said...

Dilla, terimakasih. Doakan Fadhil segera sembuh seperti sediakala.