Friday, December 12, 2014

Hikmah

Sungguh kita tidak tahu hikmah apakah yang ada di sebalik setiap kejadian. Sungguh hanya Dia yang tahu.

Namun dengan petunjukNya, pasti hikmah itu akan kita singkap. Mudah-mudahan akan lahir rasa syukur yang amat kerana Allah takdirkan sesuatu itu berlaku.

Saya gagal mengawal perasaan baru-baru ini. Ia halus. Rumit.

Lalu saya pohon dari Dia. Berhari-hari. Malah berminggu.

Doa. Doa. Doa.

Airmata memang sentiasa di hujung mata. Namun saya seka sebelum ia membasahi pipi.

Sakit. Sesak dada. Menghenyak perasaan.

Di dalam suasana hening. Di sini. Di ketika ini. Di antara azan dan qamat, tangan saya tadahkan. Memohon untuk kesekian kalinya agar dimakbulkan permintaan. Sambil fikiran menerawang ke dalam masalah yang bersarang.

Dengan izinnya, telafaz dari mulut "astaghfirullahilazim". Lalu tumpah airmata berjuraian dengan banyaknya.

Baru saya faham.

Sesungguhnya hikmah terbesar di sebalik kejadian adalah untuk saya menghadapinya dengan lapang dada. Ia menguatkan lagi diri saya. Keyakinan saya. Subhanallah! Ia menambahkan cinta buat permata hati saya.

Saya yakin tiada apa mampu menggugat keharmonian hidup ini. Bukan saya. Bukan dia.

Segala yang berlaku hanya dengan izinNya.

Syukur padaMu Ya Allah.

😭😭😭😭

Masjid UTM Jalan Semarak

No comments: