Sunday, August 16, 2015

7 Rahsia Kekal Bercinta

Ramai rakan bertanya bagaimana kami kekalkan percintaan kami hingga ke usia emas. 

Kami bercinta sejak di kampus. Namun kami bukan pasangan sejoli yang asyik ke hulu ke hilir bersama. Selalunya kami akan keluar beramai-ramai "seplatun", walaupun selepas kami diikat dengan tali pertunangan.

Berbalik kepada tajuk artikel ini, kenapa hanya 7 sahaja?

Kata Guru saya, ikut suka lah kan?

Okaylah. Mari kita senaraikan. Jika ada yang mahu tahu selebihnya, kita bincang di lain waktu. 😊😊

1. Hormati privasi si dia
- Kita dan dia adalah dua makhluk berbeza. Kita bukan satu. Ada yang dia tidak mahu kongsi dengan kita, begitu juga sebaliknya. Biarkan dia dengan handphonenya. Kita pun tak suka chatting gila kita dengan kawan sekolah dibaca oleh orang lain kan?

2. Hargai dirinya dan mereka yang dia sayang
- Pasangan kita adalah anugerah terindah dalam kehidupan kita. Hargai dia setiap masa. Sebaris kata simbolik cinta di status facebook juga sebuah penghargaan, apatah lagi bila menerima sejambak bunga atau "surprise birthday bash" di hotel ternama. Sayangi dan hormati mereka yang menjadi kesayangannya.

3. Hide-out berdua
- Kami berdua punya sebuah tempat yang kami jadikan annual hide-out. Just the two of us. Selalunya kami nikmati "candle light dinner", mendaki gunung, menjelajah gua, merenung wajah masing-masing sambil throwback insiden-insiden indah yang pernah berlaku dalam hidup. Hmmm.... Terasa seperti mahu bergondola di Venice dan berbasikal di Pulau Nami.

4. Terus bercinta
- Pasangan bercinta sentiasa mahu bersama. Tidak mampu berpisah biar sesaat. Saling merindu, dapat dengar suara pun jadi lah. Pasangan kita bukan mak ayah, anak, Bos mahupun kakitangan kita. Siapapun tidak mahu diarah dan dipersoal.  

5. Letakkan dia di kedudukan pertama
- Kita di kedudukan kedua. Beri laluan kepadanya dalam apa jua keadaan. Dia lah hero dalam filem kehidupan arahan dan lakonan kita berdua. Tidak mengapa, kerana kita adalah heroinnya.

6. Makan bersama
- Sukar? Cari jalan untuk menjadikan ianya satu rutin. Mungkin bukan makan tengahari kerana pejabat tidak sama. Juga bukan makan malam kerana masing-masing diet. Kenapa tidak sarapan pagi. Kita akan terasa amat kehilangan jika kita sarapan sendiri. Percayalah!

7. Yakinlah pada kesetiaannya
- Ini yang paling sukar. Ramai dari kita suka bermain dengan emosi. Apatah lagi jika ada kisah silam. Payah sebenarnya mahu menyintainya sepenuh hati andai ada sangsi.

Cukup dulu. Andai mahu tahu lebih lanjut, saya tulis lagi naaa.. 

Life is too short. Make it nice and simple. Don't complicate things.

------
Permata untuk semua.

www.kedaibatuco.com

Fb pages: 
- KedaiBatu&Co
- Amani Health & Beauty
- HANA Food Products
- KrafDunia Design


No comments: