Saturday, August 22, 2015

Kucing jadi saksi

Kami sekeluarga sayang kucing. Bukan la gila sangat dengan kucing. Sayang saja kerana ia binatang kesayangan Rasulullah (selawat ke atasnya), matanya redup minta dikasihani, manja dan keletah.

Lebih 5 tahun lalu, Lala dihadiahkan seekor anak kucing kacukan oleh kawannya. Sebelum itu kami banyak bela kucing terbiar. Lepas dah habis satu persatu, saya katakan, "tiada lagi kucing!"

Tetapi si kecik HoHo amat manja dan menarik hati kami. Darinya, berpuluh ekor anak dilahirkan dan ada yang hidup, hilang, mati dan dijadikan "anak angkat". Jumlah yang tinggal di rumah sekarang ada 9 - HoHo, Baby, Neymar, Capok, Tompok, Kuning, Alex, Logan dan Lofa - hanya Baby dan Alex bukan keturunan HoHo. Mereka kami jumpa di jalanan. Kesian punya hal, kami bela hingga kini.

Baru-baru ni kami kehilangan seekor, Milo, yang mati dilanggar kereta. Habis serumah menangis. Begitu lah kami. 

Makanan kucing tidak murah. Begitu juga pasir untuk najisnya. Tugas membersihkan najis setiap pagi amat menyulitkan untuk saya. Namun, saya lakukan juga demi kebersihan dan pesekitaran yang nyaman.

Pagi tadi, sedang saya asyik membersihkan rumah-rumah banglo si bulu-bulu ini, jiran saya, Makcik A, keluar ke laman. Makcik A ni jarang bergaul dengan kami. Atau lebih mudah kalau saya katakan Makcik A ni tidak suka apa pun yang "meriah". Kehidupannya hanya berdua dengan suaminya. Tiada anak, cucu mahupun si bulu-bulu yang mendiami rumah mereka yang indah tersergam. Ia pastinya berlawanan dengan rumah kami yang sentiasa riuh dengan anak-anak, anak saudara, adik beradik dan pastinya si bulu-bulu.

Agaknya Makcik A marah kerana saya bersihkan banglo bulu-bulu, sebelum dia tutup pintu, sempat dia menjerit dengan ayat menyumpah ke arah saya tetapi tidak berapa jelas bunyinya. Saya tergamam. Saya toleh ke kiri dan ke kanan, tiada siapa berada di laman rumah atau jalan, hanya saya. Maknanya memang benar jeritan itu khas buat saya. 

Di saat itu saya berdoa semoga Allah terima kebaikan yang saya lakukan terhadap kucing-kucing itu sebagai satu asbab untuk saya masuk ke syurga firdaus, dan kucing-kucing itu menjadi saksi kepada ayat-ayat kasar yang dilemparkan kepada saya oleh Makcik A. Saya tetap hormat dia sebagai orang yang lebih tua biarpun ada saja jalan yang dia ambil untuk memusuhi kami. Allah saja yang tahu kenapa ia berlaku.

Kepada Allah tempat saya mengadu dan meminta pertolongan.

No comments: