Sunday, August 30, 2015

Chennai

Saya akui saya merindu hari-hari yang saya lalui di sana. Saya rindukan suasana hingar bingar kota yang tidak pernah sunyi dari segala macam bunyi terutamanya hon kereta.

Saya juga rindukan makanan di sana. Briyani kambing, rassam, idli, tosey, capati, idiyapom. Saya rindu juga mango lassi dan air markisa.

Saya rindukan kawan-kawan semasa di sana. Dr Shan, Mr Anba, Thiaga, Zuliana, Farkhan, Uma. Belum lagi Iyappan, Burkhan, Musthafa, Harris dan Mansoor. Juga ramai kawan-kawan lain.

Saya rindukan bilik pejabat saya di Ali Tower, Mount Road. Kedai makan arab di depan pejabat, outlet Amway di bangunan sebelah, Spencer Plaza di hujung jalan. Saya rindu mahu habiskan masa membaca buku di Landmark, bershopping di kedai si Muskan.

Berjalan mencari produk Himalaya yang cukup murah di kawasan T.Nagar, sambil mencuci mata dengan sari yang cantik-cantik di gedung-gedung besar di situ, lalu singgah makan nasi lemak ayam telor mata dengan sirap limau di Pelita.

Paling saya rindukan, rumah yang kami diami di Chetpet. Rumah banglo 3 bilik itu penuh kenangan. Ada KaKa, Krishna di dalamnya. Laluan ke rumah itu redup dan nyaman, seolah bukan berada di Chennai.

Saya rindukan Pak Hassan, Madam Zarina dan rumah agam mereka. Juga Sujith sahabat baik saya di Bangalore yang begitu memahami.

Saya keseorangan di sini. Merindu masa yang telah jauh meninggalkan saya. Waktu sendirian di sana, saya merindu Malaysia yang tercinta dan segala yang ada di dalamnya.

Kenapa ia bukan lagi satu nama yang membanggakan? Oh...


No comments: