Thursday, January 7, 2016

Sekolah dan Naufal

Sewaktu saya mengandungkan Naufal di usia 38 tahun, pihak hospital mengkategorikan kandungan saya sebagai "unplanned & unwanted".

Bagi kami, ia tidak benar kerana kami mahukan anak itu cuma ia tidak dirancang. Pelbagai kerisauan datang dari pihak hospital kerana usia saya dan jarak dengan kandungan terdahulu selama sepuluh tahun!

Allah hu akbar. 

Bagi kami berdua, kandungan itu adalah anugerah yang amat besar. Tempoh sembilan bulan sepuluh hari itu amat mudah dan menggembirakan.

Bayi yang lahir teramat comel. Putih melepak dan gebu kulitnya. Matanya, hidungnya, mulutnya... Tidak puas-puas kami menatap.

Naufal membesar sebagai anak manja yang lembut dan amat sopan tutur kata. Sentiasa menggembirakan sesiapa yang ada di keliling. Amat suka bila didampingi wanita cantik. 

Sejak mengandungkannya saya berhajat Allah izinkan anak ini menjadi seorang penghafaz Quran dan hadith, dapat bermukim di tanah haram dan mendapat penghormatan tinggi dari masyarakat dan tentu sekali di sisi Allah sebagai ilmuan terbilang. Doa yang sama saya ulang-ulang saban ketika hingga kini. Tidak pernah bertukar.

Awalnya, Naufal dididik secara one-to-one oleh Teacher Sharifah yang menerapkan pendidikan awal kanak-kanak menggunakan kaedah dari Britain. Di usia 6 tahun, Naufal diterima masuk ke tahun 1 di Integrated Islamic School Shah Alam. Dan alhamdulillah berjaya tamat tahun 6 di usia 11 tahun dengan keputusan UPSR yang memuaskan hati.

Pada bulan Disember 2013, Allah jemput Naufal menjadi tetamuNya. Subhanallah. Dia seolah menjadi superstar di sana. Jemaah di kedua-dua masjid amat menyukainya dan dihadiahkan dengan begitu banyak duit, makanan dan hadiah lain. 

Naufal juga menampakkan kemahuan untuk menjadi pelajar diMasjidil Haram. Bersungguh-sungguh dia berdoa agar diberi peluang menghabiskan pengajiannya di sana.

Tahun lalu menyaksikan episod sedih dalam hidup kami bilamana kami berdepan dengan hakikat tidak mampu untuk meneruskan persekolahan Naufal di IISSA. Yuran bulanan terlalu tinggi buat pesara tidak berpencen seperti kami. Sekali imbas, kami bercadang masukkan Naufal ke sekolah menengah biasa. Namun seperti ada yang menyesak dalam dada bila memikirkan Naufal di sekolah menengah biasa.

Kami berdua berbincang dari hati ke hati dengan mengimbas kenangan dan harapan terhadap si comel yang satu ini. SMK Seksyen 7 Shah Alam telah membuktikan ia sebuah sekolah yang berjaya melahirkan anak-anak hebat. Nabilla, Najmie dan Nabil adalah contoh terdekat. Lalu, apa lagi yang kami mahukan?

Saya kongsikan doa dan harapan terhadap Naufal sejak dalam kandungan. Boss mengangguk bersetuju kerana tidak mungkin hajat itu tercapai bila Naufal dikeluarkan dari "sistem" yang telah diikutinya sejak kecil.

Lalu kami mula membuat pelbagai kajian tentang sekolah-sekolah tahfiz di seluruh negara. Siapa empunyanya, siapa Ustaznya, siapa pengurusannya. 

Kami hanya mahukan yang terbaik buat Naufal. Dia wajib memperjuangkan agama Islam sebagai teras nombor satu dalam kehidupannya di samping memiliki kerjaya atau perniagaan sebagai pengukuh ekonomi.

Berat hati mahu melepaskan si comel buah hati pengarang jantung saya ini melangkah pergi meninggalkan kami buat seketika. 

Namun inilah pengorbanan yang tiada tandingnya. Naufal Arif, si dermawan yang bijak pandai ini akan memulakan pengajiannya di Maahad Tahfiz di Salak Tinggi mulai minggu depan. Doakan dia berjaya dan bahagia sebagai anak soleh di dunia dan akhirat.



2 comments:

D said...
This comment has been removed by the author.
D said...

Assalamualaikum sis, sekolah mana ya?