Wednesday, September 13, 2017

Haji dan Kama

Kisah kami dan MLM diteruskan dengan perbincangan yang lebih serius. Boss kemudiannya mengikuti kelas yang dikendalikan oleh seorang leader hebat. Dia bukan hanya pandai sebagai motivator tetapi dia sendiri sudah berjaya dalam bidang MLM ini dengan janaan pendapatan yang cukup lumayan.

Kami berbincang dengan terperinci kemungkinan menyertai perniagaan ini. Kebetulan saya sentap dengan seseorang. Dia anggap saya staff sedangkan saya pelanggan.... Kacau betul... habis semangat saya ditebas. Apapun, saya jadikan itu pengajaran.

Satu hari, Kama dan Haji berkunjung ke rumah kami. Seperti biasa mereka tidak membuka mulut tentang MLM. Kami bercerita tentang hal anak-anak. Sebaliknya, saya yang mula bertanya tentang perniagaan ini.

Berceritalah mereka tentang apa yang mereka lakukan, sebelum, semasa dan selepas menceburi perniagaan ini. Saya pandang wajah Boss. Cuba mencari jawapan.

Akhirnya saya bersuara;

Selama ini saya sertai pelbagai jenis MLM kerana mahu menjaga hati kawan. Lebih pada nak shut dia supaya dia tak kacau saya lagi. Upline saya yang nombor entah ke berapa. Saya nak mohon maaf kepada Haji dan Kama kerana berburuk sangka. Setelah beberapa bulan kita jumpa balik, tak pernah sekali pun kalian ajak kami join MLM ni.

Kami hargai usaha kalian berdua yang tidak pernah jemu menggandakan usaha dan telah terbukti kejayaan yang kalian kecapi bukan hanya anganan kosong, tetapi realiti. Saya kagum dengan apa yang kalian dah buktikan, dan kami berdua mahu bersama dalam bisnes ini. Rugi betul saya kerana orang yang amat berjaya dalam MLM berada begitu hampir dengan kami, bersedia memimpin kami, tapi kami deny. Malah berprejudis dan buruk sangka. Walhal pejabat pun depan rumah je. Mudah sangat semuanyaz

Haji pandang muka Kama dan masing-masing ketawa besar.

InsyaAllah. Semua pun dengan izin Allah. Ini tahun ke 15 kami dalam rangkaian Elken ini. Alhamdulillah apa yang kami ada lebih dari cukup untuk kehidupan kami sekeluarga. Kalau Su dan Naha rasa kami layak untuk jadi coach you all, kami terima dengan besar hati.

Esok, datanglah ke pejabat Elken. Kami ada di sana, kita register dan saya terangkan balik marketing plan dan produk-produk Elken.

Begitulah ia bermula. Haji Jamaluddin dan Hajjah Kamariah menyertai Elken pada tahun 2002. Selepas 3 tahun, mereka menyertai challenge menjadi Jutawan Elken - tempoh yang diberi 36 bulan. Mereka adalah melayu pertama menjadi Jutawan Elken yang bermaksud pendapatan terkumpul dari Elken selama 36 bulan mencecah RM1juta.

Kini mereka constantly mendapat pendapatan puluhan ribu sebulan dan telah melancung secara percuma ke serata dunia dengan Elken sebanyak 40 kali! Mereka juga berjaya memiliki rumah dan kenderaan-kenderaan mewah dan hidup bebas dari tekanan hutang.

Saya percaya.




No comments: