Monday, November 5, 2007

Kenangan Lalu

Di angin lalu ku sampaikan kerinduan
Wajahmu ku terbayang
Bersama janjimu ku bawa dalam mimpi
Ku bawa dalam mimpi
Malam sunyi rasa sepi
Kududuk seorang diri
Terbayang wajahmu di awangan
Hidupku di rantauan
Penuh dengan cubaan
Namun kau tetap jadi pujaan...
Saya ingat sikit2 lagu ini. Kalau tak silap penyanyi asalnya Flybaits, then Ferhad nyanyikan balik. Somewhere di tahun 1979, saya nyanyi lagu ni dalam satu pertandingan nyanyian di sekolah....Hahaha...Of course saya kalah.... Tengah jerit highest pitch, suara hilang.... Ceh! Kena gelak satu dewan..
Hari ni, saya teringat kenangan lalu. Tahun 1989, umur saya baru 24 tahun waktu itu. Waktu ini saya sedang terbaring kesakitan di Rumah Bersalin Leela Ratos, Jalan Ipoh, Kuala Lumpur. Semalamnya (5/11/89), genap 9 bulan usia perkahwinan saya dan saya lahirkan anak hari ini!!! Orang Melayu kata 'Bunting Pelamin'. Iyelah tu..... Anak saya tak sabar nak lihat dunia....eh bukan! Emaknya clumsy... Ada ke patut...saya terjatuh masuk longkang seminggu sebelum anak saya lahir!!! Saya ditahan di wad kerana baby tidak bergerak selama 12 jam! Takutnya saya...
Mengandung kali pertama buat ibu muda seperti saya adalah pengalaman yang menakutkan. Banyak perkara yang mengganggu fikiran saya. Waktu tu saya kerja sebagai Auditor... Assistant je sebenarnya. Kerja saya banyaknya buat fotokopi. Cari fail, tekan calculator, double checking.... Suami saya, yang juga masih muda, baru 25 tahun, selalu sangat outstation. Kami menyewa di rumah teres kos rendah di Taman Koperasi Polis, Gombak. Dua orang kawan rapat yang selalu menemani saya jika suami saya outstation ialah Rudzila Subli (Ogy) dan Noraini Kurdi (adik). Saya ni dahlah pengecut, kuat nangis pulak tu. (masa mengandung je!) Kalau suami saya tiada, saya akan duduk terperap dalam bilik dan menangis.... Dahlah tu, morning sickness saya teruk giler. Asyik muntah sepanjang hari. Lapar muntah, kenyang pun muntah... Tengah dok dalam bas ekspress Klang-KL, boleh minta driver berenti kat tengah2 hiway (dekat2 area PJ Hilton) sebab nak muntah.... Yang saya lalu makan cuma sup. Anything out, except sup. Any sup...
Ditakdirkan saya bersalin 2 minggu awal. Ini sebab saya dah jatuh 2 kali. Kali pertama sewaktu saya sedang menyeberang jalan....tiba2 plupppp...terduduk jatuh. Kat tepi jalan ada Aya jual cendol. Berebut dia angkat saya yang macam kereta kebal....
Kali kedua saya terjatuh dalam longkang di masjid. Entah apa yang buat saya jatuh, entah... Disebabkan hentakan, baby saya terturun....makanya pada 6 November 1989, pukul 8.30 malam, Nabilla Naharuddin dilahirkan..
Cerita di wad bersalin....
Saya asyik menangis. Sakit lah..... Kejap2 rasa perut ni menegang. Kejap2 rasa cam nak buang air besar. Tak tentu arah. Suami kat sebelah ajar mengucap, ajar selawat. Macam-macam.... Tengah dok ikut mengucap dan berselawat, tiba-tiba mulut saya kata....Makkkkk!!! Sakit mak!!!! Hampeh....kata suami saya.... Dah nak beranak pun panggil mak jugak....
Mak saya datang tengah saya sakit2 tuh... Bawak air penawar... Bagi saya minum, sapu kat perut, sapu kat dahi... Eh! Ada magic la! Emak pegang je terus hilang sakit!!! Siap boleh kata "Mak..lapar!" Senyum mak dibuatnya....
Lepas Maghrib, saya masih ok. Dah buka...kata nurse. Saya dan suami blurr... Apanye? Suami kata, Abang cari makanan, pastu Abang gi solat kat masjid depan tu. Nanti abang datang balik... Tak sempat abang balik, lepas azan Isya', uwaaaa....tangisan pertama Nabilla. Waktu tu baru saya nampak suami saya masuk ke bilik bersalin... Apasal dah tak sakit? Betul! Sakit saya yang macam nak putus nyawa tu hilang serta-merta bila dengar suara si kenit tu.... Emak punya happy, walhal ini bukan cucu pertamanya. Tapi, iyelah...emak....
Suami saya qamatkan baby tu. Senyum lebar dia. Seronok sangat dapat baby girl. Saya kira jari tangan dan kaki dia...cukup...alhamdulillah. Dia tak kurang sikitpun....
Sedar tak sedar, dah 18 tahun berlalu. Emak pun dah lama tak ada. Tahun ni genap 9 tahun mak dah pegi. Tapi, kalau saya sakit, saya masih lagi panggil....Makkkk!!!!
Mak, anak mak ni rindukan mak sangat-sangat....

No comments: