Saturday, November 17, 2007

Menepati Masa

Dua hari lepas saya menjadi seorang yang begitu kuat... Seawal 615 pagi, saya, suami dan Nabilla memulakan perjalanan kami ke Bangi. Saya perlu ke banyak tempat dan disebabkan sebuah kereta rosak, kami kena share kereta yang ada... Saya pula Orang Kurang Upaya... masih belum boleh tekan pedal. Nabilla jadi supir pro hari tu.

Dari Bangi, kami balik semula ke Shah Alam. tahir, sahabat saya dari UK ingin berjumpa seseorang yang penting baginya, dan orang itu adalah sahabat saya, Encik Jamil. Saya sms tahir suruh dia tunggu di depan kilang proton pukul 8. Seawal pukul 750 dia talipon kata yang dia dah ada di depan proton! 'omputih' ni memang selalunya cepat... mujur saya sampai tepat pukul 8! x lah dikata janji melayu!

Kami sampai di pejabat encik jamil pukul 807. bila saya call, dia kata...'i'm already in.'. sorang lagi manusia yang cukup menepati masa.... kami berbincang itu dan ini, dan antara yang menarik perhatian saya bilamana tahir memberitahu bagaimana dia berubah menjadi melayu tulen. (tahir lahir dan besar di uk. kedua orangtuanya berasal dari singapura dan dia x pernah pulang ke singapura. beliau membesar sebagai british). beliau mula menyintai budaya melayu ketika beliau dengar lagu nasyid sewaktu di universiti....Mulai dari situ, berlaku krisis identiti dalam dirinya. Satu hari beliau terjumpa kaset dan video p ramlee dari simpanan ayahnya. Beliau begitu ingin menjadi melayu selepas menonton pilem p ramlee! lalu kemudiannya...beliau memilih gadis melayu menjadi isterinya sejak lebih 20 tahun dahulu dan menjadi cukup melayu biarpun tinggal di uk.

Selepas mesyuarat dengan tahir dan en jamil, saya perlu berkejar ke kemensah heights, kerana saya perlu temuduga k connie untuk rujukan saya. Saya janji pukul 12. pukul 1030 kak connie call, 'darling...can u adjust the timing to just another 30 minutes? i need to........bla bla bla'. k connie is another melayu yang cukup berpegang dengan masa. beliau perlu anjakkan masa sembang kami, namun beliau x mahu saya menunggu.... kami sampai tepat pada masanya. k connie gembira dengan apa yang saya rancangkan dan dia bekerjasama sepenuhnya. (k connie adalah ibu kepada seorang artis gangstarz, pelakun teater p ramlee muzikal....)

Dari Kemensah Heights, saya perlu berkejar ke Palm Garden Hotel, Putrajaya. Nabilla cukup bangga dengan kejayaannya memandu dari satu end ke end yang lain. Saya janji dengan tt, kawan rapat saya untuk berbincang dengan en azlan, seorang pengusaha dan penternak lintah....ye! saya nak ternak lintah!!! hehehe....

Kami janji nak jumpa pukul 530 pm. Pukul 5 tt dah talipon kata, 'm here'. Minah ni memang sentiasa in-time. Dia benci orang tunggu dia. Saya tiba 20 minit lewat. Harus diampunkan kerana driver saya cukup amatur.... Lesen memandunya baru berusia 10 bulan... dan dia x memandu sejak jun kerana dia tinggal di kolej.....

Saya berjaya mengharungi hari yang padat, dengan 3 perbincangan berlainan topik, dalam masa 10 jam, hanya kerana kesemua mereka yang saya temui hari ini adalah manusia yang sentiasa menepati masa. tiada istilah janji melayu atau jawa (?) , dalam kekurangan saya kerana nabilla tidak tahu pun di mana dia berada ketika memandu.... alangkah senangnya hidup jika kita semua sentiasa menghormati masa. Malangnya keadaan sebenar selalunya tidak begini. 'Kadang2', kita perlu korbankan 1 jam dari masa kita yang amat berharga hanya untuk menanti kepulangan seorang pegawai dari keluar sarapan pagi, biarpun temujanji telah dibuat terdahulu.....dan sejam lagi menunggu hanya untuk menyampaikan borang yang telah siap diisi....

kenapa saya perlu sebut yang tahir, en jamil, k connie dan tt sebagai melayu? kerana, mereka melayu yang tidak berpikiran melayu.... mereka melayu yang amat takut untuk mungkir....

Semalam, saya tempah caterer untuk kenduri di rumah mak mertua saya.... Janjinya pukul 12 tengahari, sampai pukul 2 dia tak datang. Handphonenya ditutup, kedainya berkunci.... Sampai sudah dia tak muncul.... Saya rasa cukup bersalah, dan saya akhirnya berkejar ke seksyen 3 shah alam untuk beli semua nasi beriyani yang ada di kedai mamak......hingga kini caterer melayu yang mangkuk tu langsung tidak menghubungi saya....inikah melayu? mujur saya jawa....hehehehe

3 comments:

pB said...

Salam Suria ...

bukannya susah hendak menepati masa, tapi , itulah kita nie , suka sgt berdalih dalih ...

teruk tul ler caterer macam tu.sian kat Suria

Suria Klang said...

pb,
memang benar....saya belajar banyak dari insiden ini... mekasih.

Dal said...

Masih bercuti lagi? Cuti panjang tu...Cuti MC pun ligat gak? Hmm..ada driver lagi...kira ok le tu...Ada gak terfikir nak visit kak su (1 st attempt ari tu fail...), tp...agak bz skrg ni...Tak lama lg nak buka sem baru pulak..kejap je masa berlalu...