Wednesday, November 12, 2008

Managing Expectation (1)

Expectation dalam bahasa Melayu bermaksud 'jangkaan'. Secara saintifik, ia berdasarkan teori dan sejarah. Dalam hidup sehari-hari, setiap dari kita menjangka akan sesuatu yang bakal berlaku. Ramai yang lupa bahawa ada 'thick line' yang memisahkan jangkaan (expectation) dan harapan (hope).

Kita mengharap kejayaan cemerlang dalam SPM(straight As). Kita menjangka keputusan yang bakal diperolehi berdasarkan prestasi sewaktu menjawab soalan.Ia adalah dua perkara nyata yang cukup berbeza. Selesai peperiksaan kita berdoa siang malam untuk dapat 10A1 biarpun kita tahu jawapan yang kita tulis paling hampir pun mungkin hanya 5A 5B. Apabila keputusan diumumkan, kita akan kata "Seperti yang dijangka - 5A". Kita telah memusnahkan harapan kedua ibubapa. Patutkah kita rasa kecewa? Tidak patut, kerana kita telah pun menjangka dan kita mengharapkan keajaiban untuk membantu kita mencapai harapan..

Managing expectation adalah satu perkara paling penting dalam kehidupan kerana ia akan mengakibatkan krisis diri sekiranya tidak ditangani dengan betul. Ramai yang depress dan kecewa dengan kehidupan mereka kerana tidak berupaya menguruskan jangkaan mereka. Bagi kebanyakan dari kita, jangkaan adalah harapan dan harapan adalah jangkaan. Sedangkan jika dilihat dari contoh SPM tadi, ia bukan sekadar 'thin line' di antara keduanya.

Kehidupan sehari-hari kita penuh dengan harapan dan jangkaan. Sebagai ibu, saya harap anak2 saya dapat jadi pelajar cemerlang, gemilang dan terbilang. Pelajar terbaik dalam SPM, olahragawan, presiden persatuan itu dan ini, wakil negara, jaguh dunia, paling baik, paling cantik, paling kacak dan semua yang nombor satu. Itu harapan.

Berdasarkan prestasi anak2 saya, dan teori bahawa mereka 'datang' dari kami berdua yang bukan straight A students, bukan ratu cantik, bukan jaguh dunia, kaki bangku, tidak sukakan banyak benda dan yang sewaktu dengannya - saya patut tahu untuk menjangka sejauh mana anak2 saya boleh pergi. Makanya, saya perlu manage expectation saya right. Anak2 saya boleh jadi semua yang terbaik JIKA saya siapkan mereka dengan segala yang perlu - home tuition oleh cikgu hebat untuk kesemua subjek, personal trainer dalam bidang sukan, sentiasa berhubung dengan guru ko-kurikulum, hantar mereka ke grooming classes...dan macam2 lagi.

Bila saya tidak mampu untuk mengadakan 'world class' preparation untuk anak2 saya, adalah tidak adil untuk saya menjangka anak saya menjadi world class champion. Gelaran Jaguh kampung pun tidak mungkin tercapai....

Lihat ke dalam diri kita sendiri. Jangan asyik salahkan diri kerana gagal mencapai harapan. Pisahkan harapan dari jangkaan. Sekiranya kita gagal, kekecewaan tidak ujud. Tiada penyakit darah tinggi, hypertension, stress, depression, frustration dan apa saja yang berkait dengannya kerana kekecewaan yang kita alami is managable.

Tunggu sambungannya....saya sedang mencari beberapa fakta lagi....

No comments: