Sunday, November 30, 2008

Abey...


Sembilan bulan saya mengandung tanpa rasa mengandung...Sejak awal lagi saya tidak muntah2 atau morning sickness. Saya cukup steady. Makanan apa pun boleh masuk, cuma saya agak tidak gemarkan ayam dan daging. Hari-hari saya makan berlaukkan ikan bakar dan ikan pindang. Kak Min yang berniaga nasi kat bawah ofis siap kata, "Hitam anak ko nanti Su, hari2 makan ikan bakar!".

Saya boleh berlari walaupun kandungan saya dah masuk 6 bulan. Uncle Saadon siap jerit sekuat2nya bila dia lihat saya berlari turun tangga. Direntapnya tangan saya sebab dia takut saya jatuh... Aktifnya saya ketika mengandungkan Nabil...

Yang akan saya ceritakan adalah apa yang Boss saya alami. Empat bulan pertama; FLAT. Dia muntah setiap pagi. Dia pening dan mual sepanjang masa. Dia tak tahan bau busuk atau bau wangi. Dia penat dan penat.

Masuk bulan ke 5 hingga ke 9, dia makan tanpa henti. Mencungap2 pulak tu. Asal malam je dia kepanasan dan resah. 1 Disember 1994, dia keluar masuk toilet sejak dari pagi berpuluh kali. Rasa cam nak buang air...katanya.

Ye! Boss saya yang merasa mengandung! Saya free dari semua alahan dan kepenatan kerana dia telah mengambil semuanya dari saya! Sampaikan pada ketika saya mengalami contraction, perut dia yang menegang!!!!

Sesampainya di SJMC, saya masih boleh berjalan. Tak rasa apa pun. Boss asyik tekan perut. Nurse kata, "You can't walk, maam. Its already 8cm!". Hebatnya perasaan saya masa tu. Saya sakit perut gelakkan Boss. Dia betul2 tertekan...nak beranak tapi tak de apa dalam perut!

Dalam labor room, sedang saya 'disiapkan', Boss masih ulang alik masuk toilet. Dr Siti Zaleha yang datang untuk menyambut bayi saya ketawa bila dapat tahu apa yang Boss dah alami. Sekali push saja, seorang bayi lelaki comel keluar dengan tangisan. Kesemua ini memakan masa kurang dari setengah jam! Mancung sungguh hidung baby ni... Saya berpaling memandang Boss sedang Doktor dan Nurse membersihkan mana yang perlu. Boss kata,"Ya Allah... leganya!". Kehkehkeh...Bayangkan perasaan itu!

Selepas diazankan, bayi comel itu saya peluk. Wajahnya cukup cantik. Sharp. Sebiji wajah Papanya... Kami namakan dia Nabil Imran. Kini dia membesar menjadi remaja tampan. Kulitnya 'tanned'...tapi itu yang buat dia nampak macho!!! Sepanjang kehidupannya hingga kini, dia dah patah tangan 3 kali! Masuk hospital hampir setiap tahun. Manja dengan Mama dan Papa kadang2 mengalahkan adiknya. Membesar di tangan Acik Kiah dan Mok Su di Gombak, dikelilingi abang2 di sana - Along, Angah dan Ayon.

Mama doakan Abey berjaya dunia akhirat. Jadi manusia berguna dan beriman. Kalau Abey nak tau, Abey ni cukup special! Jarang sekali seorang ayah merasa pengalaman 'mengandung'!

Happy Birthday! I love you....

1 comment:

Dearie Pearls said...

Salam..
Hahahaha..
ada plak kes cam tue?
deritanyer 'Boss' Puan.
Adoi..
Happy Birthday Nabil Imran@Abey..
Terus Tampan..