Wednesday, January 7, 2009

Cabaran 2009...buat Abo

Abo, anak kecil saya, memulakan persekolahannya di Tadika Isnin lepas. Selain pertama kali di Tadika, ini juga pertama kali Abo terpaksa tinggal di pusat jagaan (Day Care)dan berkawan. Sejak lahir Abo hanya kenal Bibik Seri selain dari kami. Hidup Abo tidak seindah biasa sekarang ini. Wajah comel dan cerianya berubah. Sedih melihat wajahnya yang asyik mendung dan matanya yang bengkak. Setiap pagi saya berperang dengan dia untuk tinggalkan dia di Tadika. Melalak dan menangis tidak mahu bersama Teacher atau Mama Noni...(Panggilan kepada tuanpunya Taska).

Pagi tadi saya bawakan dia bekal belon. Saya beli banyak supaya dia boleh share dengan kawan2nya. Saya tinggalkan dia yang menangis sekuat2nya: dan berhenti menangis sebaik dia tidak melihat bayangan saya...Abo juga sarankan, dalam esak tangisnya, supaya saya "beli" bibik... Alahai...budak kecik yang tahu bagaimana kuasa duit!!!

Saya sebenarnya melalui satu pengalaman baru menghantar Abo ke Tadika. Yang pertama, terasa betapa tuanya saya: sebab saya bandingkan diri saya dengan ibu2 lain yang juga menghantar anak2 mereka. Yang kedua, saya dah lupa cara untuk memujuk atau mungkin menghentikan tangisan anak yang tidak mahu ke sekolah... Bayangkan Nabilla yang akan menjejaki usia 20 tahun, Jimie 17 tahun dan Nabil 15 tahun... tetiba Abo baru nak masuk 5 tahun. Dah lama saya lupakan skil2 pujuk memujuk anak kecik ni...

Tapi, bila diingat kembali kisah anak2 ke sekolah, anak lelaki lagi kuat nangis dari anak perempuan. Anak lelaki lagi bergantung kat emak dan tak punya keyakinan diri... Sejak tadika, darjah satu hingga masuk universiti, Nabilla tak pernah mencabar saya dengan tangisan dan tentangan di hari2 pertamanya. Steady je dia masuk dalam kelas, walaupun takut2, tapi penuh dengan keyakinan. Jimie... haru. Bukan setakat takut ke tadika atau sekolah, nak kena inject di hospital pun macam nak runtuh hospital dibuatnya! Syukurlah sepanjang perjalanan Jimie akhirnya menjadi lelaki yang penuh dengan semangat dan keyakinan diri yang cukup tinggi. Rasanya campak ke mana sekalipun dia kini dia akan bina foundation yang kukuh dan mampu terbang setinggi-tingginya.

Abey...Mr Cool. Seingat saya, nangis tidak senyum pun tak pernah. Seorang yang jarang tunjukkan perasaan. Kekal begitu hingga kini. Tiada apa yang mampu merisaukan Abey. Fail exam bukan apa2 untuknya. Pass exam juga tak memberi kesan. Jadi juara atau kalah bertanding biasa saja. Life is like that only... Payah nak terpa hatinya...

Harapnya Abo boleh excel dalam sekolahnya. Saya akan cuba sedaya upaya untuk 'belikan' Bibik untuknya. Harapnya dia tidak akan menangis dan bersedih lagi selepas seminggu di Tadika...

No comments: