Saturday, January 24, 2009

Next....What?

Seorang teman bertanya khabar saya. Sudah lama kami tidak catch-up with each other dan hanya sesekali kami ber-email atau pun ber-sms.

Saya jawab,"Alhamdulillah."

Sesungguhnya, kehidupan saya jauh lebih baik kini dibandingkan dengan setahun yang lalu. Banyak keperitan yang telah saya lalui bersama Boss dan anak-anak, dan berkat sabar dan redha, keperitan telah berjaya kami singkirkan ke tepi...

Lalu kawan saya bertanya: "Lepas ni kau nak mintak apa pulak? Dah semuanya kau dapat?"

Jawapan saya, "Aku sentiasa memohon supaya aku dan keluargaku diberi kedudukan dan kemuliaan di dunia dan akhirat."

"Nak jadi apa lagi kau lepas ni? Kalau kau jadi jutawan, boleh aku tumpang senang"...

"Kau tolong doakan ye?"

Saya mengelamun selepas perbualan kami. Apakah ini kesudahannya? Jika jawapan saya "Ya", makanya, berakhirlah kehidupan saya... Ujian Allah tiada akhirnya selagi kita manusia masih bernyawa.

Lalu saya tekadkan hati dan mula mengumpul doa...

"Tuhan, berikan aku kedudukan yang lebih tinggi dan kemudahan dalam segala urusanku. Berikan rezeki buatku dan keluargaku, agar kami dapat memberi sebanyak-banyaknya kepada hambaMu yang tidak berupaya. Jadikan aku seperti sahabat2 Rasul yang kaya raya dan menggunakan kekayaan mereka ke jalanMu Ya Allah..."

Kepada D, terimakasih kerana mengingatkan saya tentang "where I am coming from." Insyaallah akan saya hadapi kehidupan ini dengan penuh keredhaan dan kesabaran...Amin

1 comment:

Dal said...

Selagi kita hidup di muka bumi Allah, pasti ada saja ujian dari Nya. Tanda kasih sayang Dia kepada umatNya.