Friday, January 2, 2009

Bermula 2009...


Telah 3 hari kita berada di tahun yang baru. Boss saya sambut ulangtahun ke 45 pada 1 Januari lalu. Saya dan anak2 doakan beliau sihat sejahtera selalu dan dipermudahkan segala urusan, diberi kemuliaan dan kedudukan tinggi dunia dan akhirat, dijauhkan dari fitnah dan kejahatan syaitan dan manusia dan semoga beliau terus kekal sebagai suami dan ayah yang baik, jujur dan setia kepada saya dan anak2...Yang paling utama, saya doakan beliau sentiasa mengingati Allah. Amin.

Saya kehilangan pembantu yang amat saya sayangi. Seri namanya. Dia datang pada tahun 2001 menyerikan kehidupan kami sekeluarga. Saban tahun Seri pulang bercuti ke Bandung, dan akhirnya pada 24 Disember lalu, Seri tidak muncul di LCCT seperti yang dijadualkan. Seri menghilang tanpa sepatah kata. Dia bawa bersama harapan dan kepercayaan kami. Lapan tahun bersama, saya yakin Seri terpaksa mengambil keputusan untuk mengecewakan kami demi keluarganya sendiri. Saya doakan Seri bahagia dengan keputusannya dan saya tidak putus memohon agar Tuhan membukakan hatinya untuk kembali kepada kami.

Saya berdoa agar segala urusan saya dipermudahkan. Saya ingin terus berjaya di dunia dan di akhirat. Cuaca mendung yang menyelubungi ekonomi dunia harapnya tidak memudarkan semangat saya dan Boss untuk terus berjuang memberi keselesaan hidup kepada anak2 dan mereka yang memerlukan. Perjalanan saya masih panjang. Banyak lagi yang belum saya laksanakan.

Namun, ada kalanya saya merasa agak kecewa kerana pencapaian anak2 tidak seperti yang diharapkan. Mereka sering lalai dan leka biarpun segala yang dipinta ada di depan mata. Kalaulah mereka tahu betapa sukarnya saya di usia mereka dulu. Buku rujukan, kasut sukan, seluar sukan, alatulis, kelas tuisyen, dan apa saja selain dari buku tulis, tidak pernah saya miliki. (Nota: Saya tidak pernah ke tadika atau kelas tuisyen....kesian.) Saya belajar dengan hanya mendengar apa yang Cikgu ajar dan baca apa yang ada dalam buku teks. Biar hati meronta ingin memiliki apa yang kawan lain miliki, tapi saya ketepikan kerana tahu emak tak punya apa2 untuk membolehkan saya mendapat apa yang saya inginkan. Namun, Tuhan kurniakan saya otak yang mampu berfikir dan menilai pengorbanan emak dan bapak. Mereka bekerja keras untuk memberi kami kehidupan. Saya beri anak2 saya apa yang tidak pernah saya perolehi dulu, supaya mereka punya sesuatu yang mereka perlukan. Sayangnya, mereka masih belum mampu melihat dan menilai...

Mudah2an sinar 2009 adalah lebih baik dari tahun2 sebelumnya. Semoga keamanan dan kemenangan berada dalam genggaman kita semua....

3 comments:

Unknown said...

happy new year suria!!

jauh lagi perjalanan kan...

Suria Klang said...

Pp,

Selamat Tahun Baru. Semoga hidup bertambah serinya....

entah sampai mana perjalanan kita ye? destinasinya dah lama ada....

Datuk K said...

Salam Suria,
Wishing you & family a belated Happy New Year...semoga panjang umur, murah rezeki dan bahagia hingga ke akhirnye...

Jadi ke nak ke Mekah tahun ni...?