Sunday, January 18, 2009

Wajahmu di mana-mana...

Ini hanya rekaan semata-mata. Saya sedang mencabar minda untuk menulis sesuatu yang "out-of-the-box". Sambungan pada kisah sebelum ini...Tiada kaitan dengan yang hidup atau yang mati.
******************************************************

Semester baru bermula. Aku mulakan langkah dengan perasaan yang bercampur-baur. Gembira kerana pencapaian yang memberangsangkan pada semester lepas, sedih dan kecewa kerana...aku putus cinta!!! Perhubunganku dengan Mamat berlangsung sejak aku masih di tingkatan empat. Mamat atau nama manjanya, Mat, belajar di Amerika. Aku mengenalinya melalui seorang rakan. Dia sebenarnya yang beria-ia ingin menjadikan aku teman istimewanya.

Kami jarang bersua muka, namun surat-surat dan kad-kad darinya aku terima saban minggu. Mat cukup pandai bermain dengan kata-kata. Selepas empat tahun, aku putuskan hubungan dengannya. Kenapa? Kerana aku dipermainkan dengan kata-katanya. Kesetiaanku dikhianati. Aku 'reserved'kan hatiku semata-mata kerana dia, namun dia tidak menghargainya... Ohhh...sedih!!!

Awal-awal semester ni aku banyak melamun. Pensyarah pun masuk ala-ala 'Touch-N-Go' saja. Aku tiada mood nak bergelak dan bersuka-ria dengan kawan-kawan. Aku mengambil keputusan untuk balik ke bilik dan tidur biarpun Ain dan Nora mengajakku ke kafetaria.

Aku berjalan di bawah matahari terik dengan fikiran kosong. Segalanya terasa kosong. Sesekali aku mengeluh, memaki diri sendiri kerana bertindak bodoh. Bukan Mat yang putuskan hubungan, aku yang lakukannya. Kenapa mesti aku bersedih? Sabarlah hati...

"Hai!!! How are you? Nak ke mana ni? Blurr je??"

Aku dikejutkan dengan suara yang seolah-olah pernah ku dengar. Tersedar dari lamunan, aku pandang wajah empunya suara.

"Siapa dogol ni?" Bisik hatiku.
"Mesti kes salah orang ni..." Sambung hatiku lagi...

"Tak ingat I ke? Dinner ROTU di PJ Hilton bulan lepas?". Si dia sedang mengingatkan aku.
"Are you talking to me?" Ingin saja aku bertanya...tapi suara tak terkeluar.

"Sapa ye?" akhirnya suaraku keluar berbunyi macam itek serati...
"Kesian I...You dah tak ingat kat I lagi. Tak pe lah. Sori mengganggu...See you!"

Dia pun berlalu.

Aku termangu. Entah siapa gerangan yang baru menegurku tadi. Lantaklah... Mamat tu mesti tersilap orang punya....

Aku habiskan masaku bersendirian di dalam bilikku yang cozy. Namun, fikiranku masih tertumpu kepada jejaka yang menegurku tadi. Dia pakai t-shirt merah menyala dan berseluar jeans. Tinggi lampai dan putih melepak...Pakai spek mata hitam dan... Aku tak dapat nak figure out.

Biar aku cuba untuk melupakan dia, wajahnya di mana-mana. Ke dining hall pun terbayangkan dia, dalam toilet pun teringatkan wajahnya....Siapakah gerangan manusia bernama lelaki itu?

Keesokannya, dengan malas dan berat hati, aku ke kelas...Semput memanjat tingkat 3. Boring betul duduk dalam kelas ni...bisik hatiku. Kawan-kawan memekak dan bergelak ketawa, aku hanya membatu. Langsung tiada mood.

Manalah pulak lecturer ni? Kalau tau dia tak masuk, baik sambung tidur je lepas subuh tadi....Aku bangkit dan berdiri di tingkap. Seronok perhatikan orang yang lalu lalang di bawah. Tiba-tiba aku terpandang seseorang yang agak familiar. Sedang aku cuba memastikan siapa dia, eh...dia mendongak ke atas!! Dari jauh pandangan kami bertemu. Aku pasti dia sedang memandang ke arahku! Dia tersenyum....

T-Shirt kuning menyala dan jeans. Aku pasti, dia dogol semalam. Tapi kali ini tanpa spek mata hitam. Dia tersenyum... dan senyumannya amat ku kenal....

Siapa dia??? Dinner ROTU di PJ Hilton? Yang mana ye???

Habislah aku... Asyik wajah dia saja yang kelihatan di mataku. Fikiranku asyik berputar ke dinner yang lepas...cuba mengingati satu persatu mereka yang aku kenali di sana.... Hilang kisah Mat di Amerika....

...wajahmu di mana-mana...sering ku temui...@#$%^&*()! Aaahhhh.....!!!!

No comments: