Wednesday, March 11, 2009

Indian Food



Saya bukan penggemar makanan India. Nasi kandar, capati, tosey dan yang sewaktu dengannya jarang mengujakan saya. Bahkan, saya akui saya hampir tidak pernah mencuba capati mahupun tosey dalam hidup saya.

Disebabkan selalu ke India dan selalu juga menerima kunjungan Indians, saya cuba jadi adventurous dengan makanan. Semalam, saya ke Sharavanan Bhavan, sebuah Indian vegetarian restoran di PJ. Minggu sebelumnya, saya juga makan di situ. Dua minggu sebelum ini, saya makan di Raju's Banana Leaf, juga di PJ. Minggu sebelum makan di Raju's, saya makan di Sharavanan Bhavan. Maknanya, untuk sebulan ni, setiap minggu saya makan Indian food.

Adakah saya makin menyukainya? Saya sedang mencuba. Tekak Jawa saya agak sukar menerima taste yang masih asing...

Namun, kepelbagaian masakan India menarik minat saya. Cara mereka masak bukan setakat goreng2 atau bagi panas2 saja. Bukan juga blend itu dan ini macam masakan Barat. Bersungguh2 mereka ketika menyediakan makanan mereka. Dan bagi saya, taste mereka extreme.

Berbeza dengan masakan Cina yang main balik2 atas api panas dan kemudian dimakan. Tanpa kunyit tanpa perasa. Tasteless lah pulak...

Bibik baru saya rajin memasak masakan Indon. Semuanya bergula. Dan semuanya campur cili. Nasi dan nasi dan nasi. Sesekali dia buat bakso...Bolehlah...

Saya tetap sukakan sayur masak air, ikan masin goreng atau ikan goreng atau ayam goreng, dan sambal belacan atau sambal tumis ikan bilis...Nasi panas. Atau sesekali makan mee hoon sup ataupun nasi ayam atau nasi tomato...Kuey tiow goreng, nasi lemak dan nasi impit dengan kuah kacang...

Ehh...melalut pasal makanan lah pulak tengahari ni... Maklumlah, perut dah menyanyi...

1 comment:

Ki Grinsing said...

kwe tiau goreng ...hhmmm..enaaakkk.

Ki Grinsing