Friday, November 13, 2009

P.S. I Love You...

Saya sedang dilanda kebosanan yang melampau bilamana saya terjumpa sebuah buku tulisan Cecelia Ahern berjudul "P.S. I Love You" dalam almari saya, di rumah saya di India.

Saya pun mula membaca helaian demi helaian buku yang saya beli sejak berbulan dulu. (Nota: harga buku di India amat murah. Tiap kali saya datang ke sini, saya akan ke kedai buku dan akan habiskan beratus malah beribu Rupee (hehehe) untuk membeli buku.)

Buku P.S. I Love You telah diadaptasi ke filem, yang dilakunkan oleh Hillary Swank. Ceritanya mudah: tentang seorang wanita muda yang kematian suami akibat barah otak, tentang bagaimana dia menghadapi hari2 selepas ketiadaan suaminya dan sokongan yang diterima dari keluarga dan sahabat2nya.

Saya tenggelam dalam cerita ini. Di saat ini saya sedang mengalami apa yang Holly Kennedy alami. Merindu. Saya amat merindui suami saya. Saya rindukan seorang teman yang sentiasa bersama saya ketika bersarapan, ketika menonton TV, ketika membaca akhbar pagi, ketika mendengar kisah2 Abo di sekolah, ketika mendengar keluh kesah Jimie menjelang SPM, ketika ketawa melihat Abey yang sentiasa membetulkan rambutnya, ketika melihat gambar2 Lala yang sarat dengan cerita, ketika melihat anak2 kucing kami berlari ke sana ke mari dan berebutkan Puteh, si ibu untuk menyusu, ketika melihat Ali, Abu, Ravi dan Gemok tidur kekenyangan (mereka adalah kucing kami)... Saya amat rindukan dia.

Perpisahan yang terjadi antara kami bukan kerana terpaksa atau tiada pilihan. Tetapi, ini adalah satu peluang seumur hidup yang datang selepas usaha keras diiringi doa yang tidak pernah putus. Di hadapan saya kini terbentang banyak peluang lain yang sedang menanti kami sekeluarga di hadapan.

Saya ingin nyatakan kepadanya betapa dia amat penting dalam hidup saya. Betapa dia amat istimewa dalam diri saya. Betapa dia sentiasa bersama saya dalam setiap denyut nadi dan nafas yang saya hela.

Indahnya hari ini, lebih indah jika dia ada bersama. Seperti yang tertulis dalam buku Cecilia Ahern:

He's my soul mate. He's so thoughtful, always surprising me with little gifts and spoiling me. He makes me laugh all the time and I just love being with him. I haven't got sick of him. Plus he's good-looking....