Friday, August 27, 2010

Dua hambaNya....

"Mana pegi kereta ko?"

"Workshop"

"La...dua-dua rosak? Abis tu, ni kereta siapa?"

"Sewa".

"Kenapa tak cakap? Kereta buruk kat rumah tu dok diam je...Bawak je lah, tak payah sewa."

Saya senyum. Terharu dan hampir menitis airmata. Mulia sungguh hatinya. Dia memang begitu. Saya doakan Allah terus merahmati kehidupannya. Bak kata anaknya, "Kami tidak mewah, tetapi hidup kami senang."

******************************************************

Minggu lalu:

"Boleh pinjam kereta tak? Urgent sangat ni. Nak hantar budak-budak pegi sekolah. Kereta masuk workshop."

"Aaaaa.....kereta kancil tu problem la. Hari tu accident masih tak sempurna lagi mekanik tu baiki. Satu kereta lagi tayar dah gondol. Kereta yang satu lagi nak guna."

"Tak pe lah....bagi pinjam kancil tu je..."

"Tak boleh kut...nanti apa-apa jadi, susah."

Saya senyum. Pahit. Dia ada segala-galanya, material. Namun, Tuhan masih belum bukakan hatinya untuk membantu oranglain yang dalam kesusahan. Saya doakan Tuhan memberi yang terbaik buatnya. Saya pinjam kata-kata anaknya, "Ala....rosak karang beli lain..." RM500 bagaikan RM5 buat mereka.

***************************************************

Ya Allah, jadikanlah aku manusia yang sentiasa merendah diri dan tidak berburuk sangka kepada manusia lain. Jadikan aku dan keluargaku manusia yang sentiasa membantu mereka yang memerlukan. Sentiasa mendahulukan orang lain dari diri kami sendiri....Ya Allah, aku pohon hanya dariMu agar Kau keluarkan keluargaku dari segala kesulitan yang membelenggu kehidupan kami dan Kau permudahkan segala urusan kami Ya Allah.. Perkenankanlah doa hambaMu yang kerdil dan lemah ini, Ya Rabbi...

No comments: