Wednesday, August 25, 2010

Orang Kampung...datang ke kedai...


Tiap kali tibanya Ramadhan, Boss akan sibuk dengan jualan promosinya. Setiap tahun beliau akan pulun kerja gila-gila menjual apa saja....khas untuk hariraya. Sejak beberapa tahun lalu, Boss tumpukan jualannya di ruang legar Kompleks PKNS Shah Alam. Beliau menjual kerongsang, butang baju melayu dan selendang, dan sambutan memang menggalakkan. Walaupun peniaga lain pulun baju kurung dan baju melayu, Boss tetap berminat dengan barang perhiasannya. Modal tidak terlalu besar, dan tidak banyak saingan.

Kali ini, saya dapat bantu Boss hampir sepenuh masa. Biarpun sibuk dengan kerja saya sendiri, tetapi saya tidak perlu gam punggung saya di kerusi pejabat lagi. Saya bebas tentukan masa saya sendiri dan saya akan keluar bermesyuarat atau bertemu pelanggan di masa yang saya fikirkan sesuai- selepas pukul sepuluh pagi dan sebelum pukul empat petang - selalunya begitu. Selainnya, saya sentiasa 'online'. Bagus sebenarnya konsep 'work from home' ni.

Pagi tadi, saya bantu Boss di gerainya kerana banyak stok baru yang perlu dimasukkan - tagging, pricing dsb -. Dalam ramai-ramai pelanggan yang datang, Boss beria-ia melayan seorang kakak yang datang dengan anak dan maknya.

Dari cara mereka bercakap, saya rasa saya tau mereka orang Muar. Maka saya pun menyampuk...."Makcik raya balik mana?"

"Muor..."

Boss apa lagi lah... "La...saya orang Muor jugak. Saya Sungai Mati. Makcik?"

"Jalan......(lupa)."

"Oh bandar...."

"Ko Sungai Mati anak sape?"

"Saya anak Mad Zen...rumah kami di Bukit Kangkor...(Kangkar)"

"Mad Zen? Ada sesiapa lagi sedara mara ko, cuba sebut? Makcik memang asal Sungai Mati..."

"Sedara mara saya.... Uda Amid, Tok Mat Merah, Cikgu Zaaba... bla bla bla..." (Saya lupa nama-nama mereka ni....sebab saya jarang dibawa balik ke Muor....hehehe.

"Mmmmm...kalau Cikgu Zaaba tu...sedara Makcik. Dah tentu kita ni sedara. Ko bagi Makcik nombol talipon ko. Nanti Makcik datang lagi....."

"Nama saya xxxx bin Mohd Zain. Bapak saya, Mohd Zain bin Yusuf". kata Boss sambil menulis nombor talipon beliau.

Tiba-tiba Makcik tadi menepuk lengan Boss sekuat-kuatnya.

"Lailahaillallah....anak Mad Zain? Mak ko nama Mazenah (Maznah)? Atok ko belah Mad Zain nama Peah...belah Mazenah nama Suteh...?"

"Iye Makcik..."

"Makcik dengan Bapak ko tu dua pupu! Mazenah tu pangkat anak sedara Makcik. Dulu Makcik satu kelas dengan Mazenah!" Saya lihat dipeluknya kepala Boss...Terharu!

"Apa kabo Mad Zain dengan Mazenah sekarang? Mana duduknya? Dulu Makcik pernah pegi makan kat umah ko....kat Kelang kan? Sihat Mak Abah ko?"

"Abah dah lama meninggal Makcik. Dah sepuluh tahun. Mak ninggal dua tahun lepas...."

Makcik tadi terus terduduk atas kerusi yang terletak berhampiran. Dia tunduk sambil ditariknya perlahan hujung tudungnya dan dikesatnya airmata yang mengalir tiba-tiba....

"Lama aku tak dengar berita....dah tak ada kawan-kawan aku tu ye? Sapah tak bagitau aku.....Yelah...aku pun dah lama tak jengah kampung.....".

Boss peluk bahu Makcik tu erat. Saya juga nampak matanya bergenang....

Saya pasti, tigapuluh tahun akan datang, samada saya akan jadi 'yang dah tak ada' atau 'yang masih ada, dan dilupa....'

Terus saya dendangkan lagu Alleycats di kepala...

'....di sini...ku rindu...kampung halaman yang lama ku tinggalkan.....'

Bukan saya lupakan kampung...namun apa yang tinggal kini hanyalah jejak-jejak kenangan....Senyum manis manusia-manusia yang saya kenali semakin tiada....sebak dada....

No comments: