Saturday, August 14, 2010

Nikmat selepas kehilangan

Semalam rumah kami menjadi rumah pertama berbuka puasa keluarga besar saya. Alhamdulillah, biarpun tidak kesemuanya hadir, meriah masih tetap terasa. Saya masak nasi ayam, kerabu mangga dan bakar kek. Alih-alih atas meja ada satay, kuih lopes, pengat keladi dan pelbagai jenis kuih lain... Syukur padaMu Ya Allah.

Kali ini, solat kami diimamkan oleh Paman. Pak Uteh kena ghout. Pak Long datang bersama Iwan dan Iju. Makin berkurangan bilangan muslimin di depan... Terasa kehilangan Yam, Jimie dan Akmal. Jemaah muslimah masih penuh.

Selesai solat Isya' dan terawih, kami bermoreh pula. Subhanallah...riangnya hati tidak terkira dengan nikmat yang Tuhan bagi. Abo paling gembira. Mak Enon bagi RM10 kerana puasa penuh... Kayalah Abo nanti Mama...katanya.

Semua tetamu pulang dalam sekitar pukul 1030 malam. Saya, Abey dan Bibik mengemas apa yang patut. Dee sampai dari kedai dan mula menyakat Abo. Tiba-tiba terdengar bunyi "tap". Seketika itu juga, rumah kami gelap. Abey terus ke main switch dan cuba 'on'kan. Alamak...tak hidup la Mama...

Abo yang sudah mengantuk teramat tertidur di atas sofa. Nyamuk mula menggila. Abo berpeluh-peluh lalu menangis sekuat-kuatnya.

"Ala...Papa ni bila nak balik?" Abey sudah mula kerisauan.

Abey mula jadi inspektor. Keluar masuk dia ke dalam rumah dengan lampu suluhnya.

'Ma...kat luar ni ada bau terbakar la...'

Apa yang mampu saya lakukan selain dari berdoa? Akhirnya, Boss pulang menjelang pukul 1130 malam.

Boss mula menelek main switch. Kemudian dia keluar dan memeriksa meter. Kala disentuhnya kotak fius di bawah meter, ada percikan api. Lampu terpasang seketika. Ditekan lagi, percikan api keluar lagi. Kali ini lebih besar percikannya.

Boss kemudian menalipon Iwan, anak saudara saya yang tinggal berhampiran. Dia lulusan kejuruteraan elektrik. Iwan tiba sejurus kemudian dan memeriksa. "Alamak Pak Cik....saya tak de tools la... Ini live wire...Pak We atau Meme boleh buat kot..." kata Iwan.

Kemudiannya Boss menalipon Meme. Bila diterangkan, Meme kata "Itu territory TNB. Cik Naha talipon TNB, aduan kerosakan. Nanti diaorang betulkan."

Dengan bantuan cahaya handphone, saya cari bil letrik. Masa ni lah semua benda nak menyorok.... Lama baru saya temui...

Saya talipon TNB Careline. Ada orang jawab! Waktu itu sudah pukul 1230 malam. "Sebentar nanti akan ada pegawai yang akan menghubungi Puan..."

Kami kepenatan. Seharian menyiapkan juadah, berkemas, melayan tetamu dan mengemas lagi....panasnya malam ini.... Abo menangis berterusan. Berpeluh-peluh. Dee landing atas karpet, saya atas sofa panjang dan Boss atas recliner. Abey tergolek atas simen... Nyamuk punyalah banyak...Habis sebotol Ridsect pun tak mampu nak hilangkan nyamuk.

Talipon saya berdering pukul 145 pagi. Boss menjawab dan saya dengar katanya, "Ya...saya tunggu."

Saya terus berdoa, dalam mengantuk. Tuhanku...tolonglah kami, Ya Allah... Kesian anak kecilku ini. Dia kepenatan setelah seharian berpuasa Ya Allah...berilah dia tidur yang nyenyak...

Ketika mata saya sudah mula mahu pejam, saya terdengar bunyi kereta di hadapan. Boss dan Abey terus keluar. Kemudian masuk...dan petik main switch...taraaa..... kipas berputar laju dan terasa dinginnya malam....

Saya terasa sungguh kenikmatan ini... Selepas berpeluh, berlawan dengan nyamuk dan kepanasan...tiba-tiba terasa angin yang menyejukkan....Tidak mampu untuk saya katakan selain...Alhamdulillah....

Seketika itu juga saya katakan pada diri...Maka nikmat Tuhan manakah yang kamu dustakan, Suria? Subhanallah.

P/S: terimakasih TNB atas khidmat yang terbaik...

No comments: