Thursday, August 12, 2010

Rindu seorang Mama...


Saya Mama kepada 3 orang putra dan seorang putri. Lala dan Jimie berada jauh di perantauan, tinggal Abey dan Abo yang mengharap perhatian.

Hari pertama berpuasa, Abo begitu teruja. Namun dugaan pertama, bangun sahur. Saya suap Abo di atas katilnya. Menangis dan menendang-nendang. Maklum saja sedang enak diulit mimpi, dipaksa makan dan minum. Saya tidak marah atau merungut, kerana itulah yang saya lakukan kepada Lala, Jimie dan Abey sejak berbelas tahun lalu.

Sambil menyuap Abo, saya tidak sedar airmata menitis. Saya terbayang Jimie yang sedang saya suap. Kini, si kecil yang nakal dulunya sudahpun menjadi anak muda, hidup bersendirian jauh dari kami. Apa yang dimakannya pagi ni? Siapa yang gerakkan dia bangun sahur..dan macam-macam persoalan lainnya.

Waktu berbuka, hati saya bertambah sayu. Teringat pada yang telah pergi buat selamanya. Merindu suasana meriah bersama Mak, Bapak, Abah dan Mak... jerit pekik dan hilai tawa, berserta gurauan adik beradik... Dan, dua anak-anak jua tiada bersama...Namun, itu realiti...

Saya teringat kisah 12 tahun lalu...saya dan Boss berniaga di Bazar Ramadhan Jalan Tunku Abdul Rahman. Itu kali pertama kami berniaga di situ. Sangkaan saya, saya sempat pulang berbuka dengan anak-anak. Sebelum waktu berbuka, saya hubungi Bibik di rumah dan meminta dia menyiapkan juadah buat anak-anak. Itu adalah puasa Jimie yang pertama. Lala tidak pernah bermasalah untuk berpuasa, malah dia cukup independent.

Saya tiba di rumah selepas pukul 10. Jimie telah tidur di sofa. Bibik kata, "Abang nggak makan tadi Bu...Asyik nangis manggil-manggil Ibu. Sudah Seri suruh makan ulang kali, tapi dia nggak mahu. Duduknya di muka pintu nungguin Ibu...sampai tertidur.."

Hancur luluh hati saya mendengar cerita Bibik. Saya dukung si comel yang baru berusia 6 tahun itu ke atas, lalu saya tidur di sebelahnya. Waktu sahur keesokan harinya, Jimie makan sebanyak-banyaknya...kerana dia telah berpuasa lebih dari 24 jam....

Sejak itu saya seboleh mungkin tidak akan membiarkan dia berbuka sendirian. Jika keadaan memaksa, saya akan menaliponnya pada waktu berbuka dan kami akan makan bersama melalui talipon. Dah besar anak Mama kini. Sudah mampu menghadapi hidup sendiri. Mama amat bangga dengan kalian semua...Ini kali keempat Lala berjauhan dengan kami di bulan puasa, dan saya jangkakan ia akan berterusan....habis pengajian, bekerja dan berumahtangga...

Biar bagaimana besarnya anak-anak Mama, kalian tetap my sweet little baby....

2 comments:

lina said...

Touching nyer...

billa naha said...

I miss u too momy.. da masuk 4 tahun akak x puasa ngn mama kan...