Sunday, November 20, 2011

Jawapan kepada Soal Hati

Beberapa hari lalu hati saya diusik dengan beberapa keadaan yang meninggalkan kesan. Gundah gulana hati ini mengenang beratnya ujian Allah di kala sinar kegembiraan baru mula menampakkan wajah.

Kadang-kala terfikir mahu meraung kerana merasa terlalu disakiti. Mujur saja masih waras dan masih mampu tersenyum. Biarlah. Biarkan si luncai terjun dengan labu- labunya.

Sesi persekolahan Abo untuk tahun ini diakhiri dengan konsert. Untuk pertama kalinya, Abo dan sahabat-sahabatnya mempersembahkan dikir barat dalam bahasa Inggeris. Masya Allah comel-comel anak- anak ini, melagukan 'Islam is a way of life' dengan rentak Kelantan, sambil membuat gerak tari Dikir Barat.... Saya salute pada guru-guru yang penuh dedikasi ini.

Konsert dimulakan dengan bacaan Quran surah Al-Hujurat ayat 1 - 13. Tidak saya sangka airmata saya turun selaju- lajunya mendengar suara merdu seorang kanak-kanak berusia 10 tahun yang hafaz ayat-ayat ini. Terutama sekali ketika ayat 11 - 13 dibacakan, saya membaca terjemahannya yang menjawab soalan di hati saya:

Ayat 11: O you who believe! Let not a group scoff at another group, it may be that the latter are bettere than the former. Not let (some) women scoff at other women, it may be that the latter are better than the former. Nor defame one another, nor insult one another by nicknames. How bad is it to insult one's brother after having Faith (i.e. To call your Muslim brother ( a faithful believer) as: "o sinner", or "o wicked). and whosoever does not repent, then such are indeed wrongdoers.

Ayat 12: O you who believe! Avoid much suspicion; indeed some suspicions are sins. And spy not, neither backbite one another. Would one of you like to eat the flesh of his dead brother? You would hate it (so hate backbiting). And fear Allah,. Verily, Allah is the One Who forgives and accepts repentance, Most Merciful.

Ayat 13: O mankind! We have created you from a male and female, and made you into nations and tribes, that you may know one another. Verily, the most honorable of you with Allah is that (believer) who has At-Taqwa. Verily, Allah is All-Knowing, All Aware.

Saya sebak mendengar ayat-ayat Allah yang begitu syahdu. Hati yang gundah gulana menjadi tenang setenang tenangnya. Ayat Allah tidak menipu. Seorang yang dihina mungkin jauh lebih baik dari yang menghina. Andai semua kesalahan adalah dari pihak saya, hanya kepada Allah saya pohon keampunan. Katalah saya sepuasnya, mengikut rumusan sendiri. Saya tidak akan melawan mahupun membuka mulut. Saya akan terus berdoa agar Allah membuka pintu hati kita semua untuk bertaubat dan kembali padaNya.

Tiada apa yang perlu dirisaukan tentang diri saya. Saya ada Allah bersama saya. Dia tidak akan sia-siakan saya.

Allah hu akbar!

2 comments:

lina said...

salam ma'am - Insya ALLAH..ALLAH sedang meningkatkan darjat puan disisiNYA. *hugs* semoga puan beroleh ketenangan hakiki...walaupun tidak mengenali secara zahir..tp terasa roh nya...puan senantiasa dlm doa lina..Insya ALLAH.

Suria Klang said...

Lina....hanya Allah yg mampu membalas segala kebaikn Lina....biar hanya di dalam doa dan ingatan.... Terimakasih yg amat sgt...