Tuesday, March 6, 2012

Mahal yang tiada harga....

Bercuti adalah sesuatu yang amat dinanti oleh semua orang yang bekerja. Apatah lagi jika bercuti di tempat yang indah, mahal, romantik, dan macam-macam lah lagi.

Port Dickson merupakan satu tempat yang sering kami knjungi untuk bercuti. Sejak kecil saya sudah kenali Teluk Kemang, dan bila besar saya kenal banyak hotel di Port Dickson...

Antara hotel yang ingin saya diami ialah Avilion, chalet yang dibina di atas air. Pemandangn ndah dan mewah menarik perhatian. Saya berpeluang membawa keluarga ke Avilion baru-baru ini. Alangkah bertuahnya jika ia adalah untuk bercuti! Brainstorming session nama diberi.... Ia amat memenatkan tubuh dan minda.

Dari pagi hingga ke malam kami memecahkan kepala....(sepertinya) dan bersambung lagi di keesokan harinya.... Tepu otak terasa. Sejuk pendingin hawa di dalam bilik seminar menggigit hingga ke tulang temulang.

Saya masuk ke bilik hanya untuk mandi, solat, berehat sebentar dan tidur.... Itupun bukan tidur yang lena. Anak-anak mnikmati keindahan dan keseronokan, tetapi mereka lebih mengharapkan keindahan dan keseronokan yang boleh dikongsi dengan mama mereka.....yang merana menjeruk hati bersama rakan-rakan sekerja.

Teringat percutian kami di Bukit Fraser di bulan Jun tahun lalu. Empat keluarga bersama anak-anak tinggal di dalam sebuah rumah kecil berbilik tiga. Satu katil dikongsi berdua, bertiga.... Satu bilik air digunakan oleh lebih 20 orang! Makan berebut, apapun yang dihidang semuanya licin.... Daun salad dimakan dengan kuah pecal, lamb chop dimakan di tengah padang, berkayuh, bergaya seakan Kajol dan Shah Rukh Khan, memanah angin seolah Robin Hood.... Kami ketawa, tersenyum, bersorak, bergembira dan amat menghargai segala yang ada di situ..... Kuaci menjadi pengikat antara kami. Dari pagi hingga ke malam, di mana sahaja.

Mahal bukan penanda aras kegembiraan. Murah bukan penanda kemiskinan. Asalkan dikelilingi mereka yang berkasih sayang, bergambar di depan sang kuda pun kelihatan romantis.... Tidak perlu pemandangan menarik, di tepi sungai pun senyuman lebar kelihatan di lensa kamera....

Saya rindukan kemesraan dan kasih sayang yang tidak berbelah bagi. Saya kurang berminat dengan hipokrasi dan kedudukan materi. Apalagi birokrasi.

Semoga Tuhan memberi peluang untuk saya mencapai kebebasan untuk tersenyum di mana sahaja tanpa perlu berada dalam kelompok hipokrasi dan birokrasi, tetapi sentiasa mempunyai sumber untuk membayar harga yang ditawarkan, tidak kira berapa tinggi pun ia!

Amin.

1 comment:

norsiaha2003 said...

kak suria,

kita senasib. saya sentiasa menolak utk ke luar negara walaupun flight bisnes class dan tidur di hotel 5 bintang yang harganya kadang mencapai rm1000/semalam. lebih bahagia bercuti bersama keluarga diresort murah yang hanya rm70-100/semalam.