Tuesday, May 12, 2015

Bermula Kecil Bermula Betul dengan HiGoat

Antara pelajaran yang saya perolehi dari Tuan CeoSamadKinto www..samadkinto.comdi Jemaah Kopi Satu ialah Bermula Kecil Bermula Betul.

Hebat betul kuasa kenyataan yang Tuan Ceo kongsikan.

Lalu, saya pun mencari apa agaknya yang boleh saya usahakan. Ada beberapa jenis produk yang boleh saya jual untuk dapat pendapatan. Saya minat makan. Apa kata jika saya jual makanan.

Kebetulan saya didekati oleh Kak Eda. Beliau menghasilkan serunding ikan bilis yang marvelous sedapnya. Saya beritahu Kak Eda yang saya mahu edarkan produk itu. Beria-ia saya usahakan. Create brand, HANA namanya. Saya promotekan di fb dan IG. Alhamdulillah...laku.

Entah di mana silap dan salah.. Saya hilang semangat mahu teruskan usahasama itu. Banyak duit habis, dan keghairahan mengeluarkan HANA hilang ditelan masa. Sedap bagaimana sekalipun, ia bukan jaminan untuk saya berjaya. Ia hanya sebahagian dari penyebab kejayaan.

Lalu saya beralih ke produk lain. So-so.

Kemudian, saya dihampiri oleh HiGoat. Pengeluar susu kambing yang dimiliki oleh usahawan terbilang, Dato Hashim dan isterinya Datin Atikah.

Kata Dato, berniaga umpama berperang. Sebelum masuk ke medan peperangan, kena lah kenal pasti di mana paritnya, bukitnya, semaknya. Kena tahu juga dengan siapa mahu berperang, senjata yang digunakan dan semuanyalah.

Emmm... Sah!

Sewaktu saya memulakan HANA, saya kurang ilmu. Saya didorong oleh perasaan mahu berjaya dengan kuasa duit. Saya tidak In Out dan Out In.

Saya perhati segala benda yang dalam rumah saya.

Saya buka laman web HiGoatwww.hrgroup2u.com dan kenali produk-produk yang ditawarkan. Aik? Semua ada dijual di sini? Macam supermarket pula. Tapi di alam maya.

Lalu saya mulakan langkah kecil saya. Doa saya permulaan ini betul. Saya tidak perlu memohon 11 jenis lesen seperti yang HRGroup sudah miliki. Saya tidak perlu buat segala macam research kerana ia memang telah dibuat oleh pihak HR.

Saya paling bertuah kerana dapat bertalaqi dengan Dato dan Datin serta dapat melihat sendiri bagaimana pengeluaran produk HiGoat dilakukan. 

Semoga saya terus tabah meneruskan usaha ini dan mencapai kejayaan besar sepertimana yang telah dikecali oleh Dato Hashim dan Datin Atikah. Amin.



No comments: