Tuesday, May 12, 2015

Sinetron

Entah mengapa saat ini saya teringat dialog Kassim Selamat kepada mak mertuanya dalam filem Ibu Mertuaku:

Aku hairan kenapa Allah jadikan manusia sepertimu di dunia ini?

Saya teringatkannya sebab terkenang cerita kawan saya Nita siang tadi. Bagaimana dia dibenci sehingga hidupnya menjadi kucar-kacir. Nita yang sedang dalam kesedihan tidak dapat membayangkan kenapa seorang rakannya tergamak untuk membencinya hingga sebegitu.

Sambil menghirup teh ais di Syed Bistro, dia teruskan bicara dengan suara perlahan.

"Agaknya dia nak sangat tengok I mati melepek tepi jalan tidak dipedulikan. One after another dia buat kat I. I sampai hilang daya nak fikirkan apa lagi cara untuk I hadapi umpat keji dia."

Saya tatap wajah ayunya yang sendu. Tampak jelas kekecewaan dan kesakitan yang sedang ditanggung. Dalam masa sama,  saya bayangkan yang saya sedang menonton sinetron. Wajah pelakon garang yang kejam dan tidak berhati perut bermain di mata saya.

"Suria... Ini kisah benar. Depan I punyalah baik. Lembut sangat suara dia. Concern sangat kat I. Tapi sebenarnya, dia tikam I habis-habisan. I tak berdaya untuk menghentikan apa pun fitnah dan tohmahan dia pada I. Dia ada all the avenues untuk pastikan orang percaya dengan cerita dia and I don't. I am so sad."

Saya terdiam. Tiada suara. Cuba merenung apa kisah di balik cerita itu. Saya sendiri pun tidak tahu apa yang sedang saya hadapi.

"I keep on praying that Allah will make things easy for me. I know He will. Just that, as human, otak I tak boleh nak digest macammana dia boleh jadi sekejam itu. Dia kata dia kawan I, tapi... Subhanallah. I am very sure I will not do that to anybody walau pada musuh I sendiri."

"Bersabarlah sahabat. Ini hari kita. Hari kita diuji. Bukan kerana Allah hukum kita, tapi kerana Allah sayang kita. Dia tahu you boleh hadapi situasi ini. Kalau I, sure dah terbaring pengsan."

Semoga Nita terus tabah. Kalaulah dia tahu apa yang sedang bergolak dalam hati saya, pasti tangisannya akan jadi lebih kuat...

Kami berdua ketawa kuat bila saya ulang kata-kata Amri kepada saya minggu lalu:-

Dalam dunia ni, ada 3 benda yang paling best.
1. Makan free
2. Mengumpat
3. Kayuh basikal naik bukit, lepas tu lepaskan tangan bila turun dari bukit...yeay!!!!


No comments: