Wednesday, May 27, 2015

Percutian Indah di ChiangMai dan ChiangRai

Ahad hingga Selasa lepas Allah izinkan saya dan Boss untuk bersama 16 sahabat lain menikmati percutian indah di ChiangMai dan ChiangRai, Thailand. Percutian ini menjadi begitu indah kerana ia ditaja sepenuhnya oleh TrueTech Cosmetics, pengeluar produk yang sedang Boss pasarkan. Alhamdulillah. Boss berjaya mencapai jualan ke 5 tertinggi di bulan April. Rezeki hanya dari Allah.

Seawal pukul 3 pagi mata sudah tidak mahu pejam. Saya bangun dan bersiap. Begitu juga Boss, Abey dan Lala yang akan menghantar kami ke KLiA2. Kami tiba jam 445 pagi dan terus mengalas perut dengan secawan kopi.

Selepas kesemua 18 ahli rombongan tiba, kami ke kaunter check-in dan berbondong-bondong berjalan ke balai berlepas. Elok pula waktu subuh baru masuk. Kami singgah solat di surau yang disediakan dan menanti pelepasan pesawat dengan penuh keterujaan. Puas bergambar pelbagai aksi, dari selfie, wefie, gaya Pak Maon, gaya korporat.. Semua ada.

Penerbangan selama 2jam setengah melenakan kami semua. Hanyut tenggelam dalam mimpi indah. Setibanya kami di lapangan terbang ChiangMai, kami mendapat kalungan bunga melor dari gadis Thai yang comel. Kemudian kami diiringi ke kenderaan di luar bangunan. Eh! Tersilap kumpulan sebenarnya! Kami bukan dari kumpulan agensi pelancungan yang ditunggu! Hahaha. Rezeki di pagi hari...mendapat sambutan meriah tanpa dipinta.

Kami dibawa oleh airport shuttle ke hotel yang telah ditempah. Prat RajaPruek Resorts & Spa namanya. Sebuah boutique resort yang comel dan amat romantik hiasannya. Disebabkan masih awal, kami tidak dibenarkan masuk ke dalam bilik. Lalu kami ke tengah bandar mahu mencari motosikal. Lama berbincang, kami putuskan untuk tidak menaiki motosikal... Alasan? Tiada siapa tahu jalan di bandar ChiangMai! Andaikata sesat, pengsanlah keseluruhan 18 orang nanti!

Akhirnya kami tahan dua buah tut-tut dan saya minta dibawa ke kawasan Night Bazaar atau Anusarn Market untuk mencari makanan. Tidak mudah mencari makanan halal terutama sekali bagi first timer seperti kami.

Allah hu akbar. Kawasan itu rupanya hidup di sebelah malam. Walaupun jam sudah masuk waktu tengahari (Thailand lewat sejam. Pukul 1 tenghari ialah pukul 2 di Malaysia), kedai masih belum dibuka. Kami ke AlHussin Restoran, satu-satunya kedai halal yang sudah dibuka. Itupun pekerja-pekerjanya nampak masih mamai.

Saya ditugaskan untuk memilih menu. Semua mata tertumpu kepada kami. Azrul, pemilik Restoran Sambal Hijau membantu dengan bijak. Tomyam campur, sayur goreng, daging goreng dan telur dadar. Cukup sudah.

Kami yang kelaparan menanti dengan sabar. Mula-mula si pelayan kacak umpama wajah Amir Khan membawa pinggan dan sudu garpu. Yang istimewa tentang cara dia membawa ialah dia bawa satu demi satu. Kemudian dia keluar membawa cawan dan mangkuk sup pula. Lemah gemalai lenggoknya. Semua mata mengekori pergerakannya. Selang beberapa ketika, dia keluar membawa mangkuk berisi nasi pula.

Hmmm.... Selang masa yang agak beberapa ketika menambah kesabaran kami. Tomyam pula dibawa. Masing-masing menerkam nasi dan tomyam. Dengan lafaz Bismillah... Ngap! Macam piranha. Subhanallah! Sedapnya tomyam poktek yang dihidangkan! Sejurus kemudian telur dadar pula keluar... Hampir siap kami makan, baru lah sayur goreng sampai. Siap dah makan, daging goreng baru tiba... Berderai kami ketawa.

Ada juga yang order minuman. Terbahak-bahak kami gelak kerana si Amir Khan membawa cawan satu persatu. Saiko betol budak ni!

Kami beredar dari restoran itu dengan hari girang. Sambil berjalan beriringan ke tepi jalanraya, puas kami berposing dengan pelbagai gaya sementara menanti tut-tut tiba. Ada apek penarik beca yang dijadikan model kepada produk kumpulan ini.

Kami kemudiannya ke tempat membuat kain sutera. Allah hu akbar. Cantiknya kain-kain yang dijual di sini. Secantik harganya. Melihat ulat sutera yang sedang memakan daun-daun, kami teringat subjek sejarah di mana ulat sutera diseludup dari negeri China dan dibawa ke Thailand untuk dibiakkan.

Abam-abam sado ramai yang mengambil kesempatan melelapkan mata, termasuk Boss. Punah harapan untuk saya membeli sepasang kain sutera. Lena sungguh tidurnya... Jenuh saya gerak. Buat bodo saja... Pandai!!!

Dari situ kami ke kilang kulit. Mahal! Kemudian kami ke Gems showroom. Mata saya terus menangkap sebentuk cincin nilam sebesar 3 carat. Harganya, Thai Bhat 510,000. Waduh! Sakan kawan-kawan lain mengerumuni saya...subhanallah! Ia memang cukup cantik!

Berjalan lagi dan saya terpandang sebentuk cincin delima potongan princess, diikat dengan berlian potongan bugget. Harganya Thai Bhat 2,300,000. Oh! Terasa-rasa lagi "kehilangan" di jari manis.

"Kak, Ain pun rasa macam missing something la kat jari ni. Cincin tu ada aura", kata Ain isteri Azrul.

Habis pakat gelak para suami yang mendengar. Bukan aura, kata mereka. Tapi auta!

Terbayang wajah Azrul dengan mulut muncung dan jelingan tajamnya sewaktu Ain memujuk untuk membelikannya cincin...."Bukan kita tak de duit! Kita tak nak beli!" Comel je...

Kami pulang ke hotel untuk berehat. Bilik cantik yang nyaman itu membuat tidur kami terlalu lena... Sedar-sedar sudah jam 7 malam. Rasanya baru saja lelapkan mata pada jam 5 tadi!

Pukul 8, kami keluar semula ke bandar untuk makan malam. Seperti yang saya tulis di atas, makanan halal tidak senang diperolehi....

Kami berjalan di Night Bazaar sambi menikmati Roti Pisang, pulut mangga dan air buah... Selepas sekali lagi makan tomyam, ikan siakap kukus, kangkung goreng, ayam goreng kunyit dan telor
dadar..seterusnya berjalan-jalan menikmati keindahan Night Bazaar di situ...

Pukul 12 malam, kami rebahkan badan di katil empuk dan hanyut dibuai mimpi... Alhamdulillah. Perjalanan panjang di hari pertama. Tiada yang membuat hati gundah. Hanya kesyukuran atas kegembiraan dan kasih sayang yang terjalin....