Thursday, May 28, 2015

ChiangRai pula... Episod 2

Hari kedua di ChiangMai, kami beredar meninggalkan resort yang begitu mengasyikkan seawal jam 730 pagi. Kami mencari restoran halal untuk bersarapan. Alhamdulillah, dapat merasa makanan melayu...nasi goreng, mee hoon goreng dan nasi kerabu dihidangkan. Di tepi-tepi jalan ada dijual cakoi, satay dan beberapa jenis kuih. Jenuh mengunyah makanan demi makanan... Sempat juga Boss ajak solat sunat di masjid berhampiran.


Ada satu perasaan yang akan timbul tiap kali saya berkesempatan luangkan masa bersolat di dalam masjid tempat orang. Rasa syukur yang hadir dalam hati bersama deraian airmata. Pastinya doa dipanjatkan kepada Emak & Bapak kerana tanpa didikan dan asuhan mereka, saya tidak akan mampu mengembara ke negara orang...

Perjalanan dijangkakan memakan masa 4 jam. Belum sampai setengah jam, kesemua penumpang van kami lena diulit mimpi. Puas pulak saya tangkap gambar mereka. Perjalanan berliku-liku, kata orang, ada 1000 corners. Tajam-tajam pula selekohnya.


Saya terpegun melihat landscape yang menjadi latar belakang perjalanan kami. Ada gunung, lembah dan warna hijau menyelimuti keseluruhan muka bumi. Sawah padi terbentang luas, bagaikan emas kelihatannya. Padi sedang menguning, meliuk lintuk ditiup angin segar di pagi hari.

Kami berhenti berehat di HotSpring. Ada kolam-kolam air panas dan tempat shopping juga. Teruja melihat nenas kecil-kecil dan mangga yang berwarna indah. Allah! Murah sungguh mangga yang dijual. Sekilo RM3.50. Masalahnya kami membeli hanya berpandukan bau dan warna. Gadis Siam yang menjual berkeras tidak mahu memotongkan untuk kami. Suka hati lah labu...


Dari HotSpring, kami meredah lagi bumi ChiangRai menuju ke kawasan sanctuari gajah. Tu diaaaa... Besar-besarnya gajah! Bau tak payah cerita. Maklumlah, kan gajah. Mana lah mereka tahu untuk ke tandas!

Rupanya pakej kami termasuk menaiki gajah. Kami berdua adalah pasangan paling otai. Lalu diberi penghormatan memulakan perjalanan. Kami memanjat tangga untuk ke tingkat atas bangunan dan menunggu lah si gajah di pintu yang disediakan. Boss naik dulu. Saya memang seram. Tinggi sungguh gajah ni! Mau patah riuk andai jatuh dari atas gajah!


Saya duduk atas gajah dan si gajah mula membetulkan kedudukan badannya. Oh! Senget sebelah.. Hehehe. Belah saya senget sebab berat la... Apa lagi!

Lembut je bunyi tapak kaki gajah berjalan. Bergoyang goyang terhangguk hangguk kita yang duduk di atasnya. Eh! Dia menuju ke sungai... Alamak! Seram. Terasa mau jatuh ketika dia menuruni tebing sungai. Takut eh!

Kata si pemandu, gajah kami berusia 25 tahun. Saya minta dia ubah haluan...kerana saya mahu tahu cara arahannya kepada si gajah. Oh la la! Kaki pemandu gosok-gosok belakang telinga kanan gajah, maka gajah berpaling ke kanan... Hehehe


Gajah berjalan di dalam sungai... Hampir terendam keseluruhan badan gajah... Makin teruja bila melihat gajah menyemburkan air melalui belalainya yang umpama serombong... Hujung belalai saja yang kelihatan di atas air... Aduhai! Dia tinggalkan jejak pulak! Besar gedabak! Hahaha...


Jauh juga perjalanan meranduk sungai...kemudiannya kami naik ke atas tanah. Pandai gajah ni. Berjalan beriringan di tepi-tepi saja. Langsung tiada adegan potong memotong dan tidak sabar. Ada seekor gajah yang merajuk kerana mahukan pisang tetapi tidak dilayan oleh pemandunya! Comel melihat gelagatnya..

Selesai dengan gajah, kami ke tempat makan. Allah hu akbar! Laparnya rasa! Tomyam lagi... Bersekali dengan telor dadar, ayam goreng dan ulam sayur yang segar. Batang kailan pun manis di sini! Bawang besar terasa macam buah epal la pulak!


Kami singgah di kawasan penempatan kaum Karen Long Neck, dan cuba memahami mengapa mereka sanggup memakai perhiasan yang dikatakan cantik itu... Mmmm... Kesian melihat mereka yang kelihatan tersiksa sebenarnya!


Kami teruskan perjalanan ke kawasan Golden Triangle, sempadan 3 negara - Laos, Thailand dan Myanmar. Kami menaiki bot yang membawa kami menyusuri Sungai Mekong. Subhanallah... Di bawah sinaran mentari senja, kami nikmati angin yang menghembus lembut wajah kami... Kami mula mengimbau pelajaran sejarah dan guru-guru kami....Di kawasan ini lah, opium diedarkan ke negara-negara Asia dan menjatuhkan moral rakyat negara China di zaman Foong Sa Yuk... Kami juga terkenang guru geografi yang mengajar mukabumi negara Laos, Thailand, Cambodia, Vietnam dan Myanmar...  Berjalan laju menuju ke bot yang membawa kami mengingatkan kami kepada guru pendidikan jasmani!


Kami tidak dapat menjejakkan kaki ke tanah Myanmar atau Laos kerana pintu sempada ditutup seawal jam 6 petang. Bagaimanapun hati terasa puas kerana dapat merasai nikmat perjalanan itu.

Mr Whab kemudian membawa kami ke tempat makan. Restoran yang sama kerana hanya itu restoran halal yang okay di ChiangRai. Tomyam lagi, ikan 3 rasa, udang salut tepung, telor dadar dan sayur goreng. Sah! Lepas ni sebulan saya puasa makan tomyam!

Dari situ kami ke pasar malam. Berjalan membeli cenderahati buat mereka yang ditinggalkan di rumah....

Dan kami daftar masuk Hotel De Hug yang comel tepat pukul 12 malam waktu Thai... Bersamaan dengan pukul 1 pagi waktu Malaysia... Masa tu berdesup-desup mesej masuk... Kerana baru dapat wifi... 😁😁😁



Ikuti sambungannya....

www.bestmenserum.com

No comments: