Wednesday, September 19, 2007

Anand, Mas Idayu dan Steven

Hari Ahad lepas Steven Pang, bekas pelajar Bachelor in Accountancy BIA) saya, menalipon dari Singapura. Beliau memberitahu bahawa beliau kini bekerja di tempat baru. Sebuah multinational milik American di Singapura. Steven menyatakan terimakasihnya kepada saya kerana nasihat dan galakan yang saya beri kepadanya selama ini. Saya mengajar Steven Theory of Accounting di semester akhir beliau pada tahun 2006.

Hari Selasa petang, Anand menalipon saya dengan suara terketar-ketar. Anand adalah pelajar Bachelor in Business Management yang saya ajar subjek International Financial Management tahun 2006 juga. Anand amat gembira kerana beliau yang kini bekerja di HSBC Bank telah mendapat tawaran untuk menjalani latihan di HSBC London mulai 16 Oktober ini selama dua bulan. Anand berjanji akan membawa saya ke Peranchis sekiranya beliau ada wang yang cukup.

Malamnya, Mas Idayu, seorang lagi pelajar BIA saya menalipon memberitahu yang beliau akan mula bekerja keesokan harinya di Strawberry Park Resort, Kijal, Terengganu.

Cerita di atas hanya secebis dari kisah gembira yang dibawakan oleh bekas-bekas pelajar saya. Mereka berjaya, saya tumpang gembira. Setiap kali saya mengajar, saya bukan hanya memberi mereka apa yang terkandung dalam silibas, tetapi saya sering letakkan benchmark kejayaan mereka. Saya sering tekankan tentang keupayaan lain yang mereka perlu ada untuk mendapat yang terbaik. Saya sering jadikan pengalaman saya dahulu sebagai rujukan. Saya pernah bekerja di Coopers, Big 4 dalam audit di dunia. Saya pernah kerja di Uniphone dan Celcom, public listed company dan saya pernah berada di Alcatel, sebuah multinational. APa yang saya ada? Selain dari kelayakan akademik, saya punya self-confidence yang tinggi dan kemampuan bertutur dalam bahasa Inggeris dengan baik. Saya mahu anak-anak yang saya didik merasai pengalaman bekerja di firma dan syarikat besar kerana mereka akan dapat pendedahan yang tidak ternilai. Antara pengalaman yang saya perolehi ketika bekerja di syarikat besar adalah peluang melihat dan mengembara ke negara orang, bekerja dengan orang asing dan saya mendapat gaji lumayan.

Kenapa saya di sini? Gaji, Pangkat? Langsung tidak.... Saya di sini hanya kerana saya rasa inilah masanya saya curahkan apa yang saya telah perolehi kepada orang lain. Saya akan pastikan anak-anak ini pergi lebih jaih dan melompat lebih tinggi! Insya Allah.

2 comments:

Unknown said...

Bagaimana saya nak hubungi puan? Saya ade perkara penting yang nak ditanya.Thank you.

Suria Klang said...

Sakkina,

Hubungi saya di idrismahasuria@gmail.com

Adakah u salah seorang student saya?