Thursday, September 13, 2007

Gempa bumi, Terawaih dan Puasa

Semalam, hari Rabu 12 September 2007. Gempa bumi berskala 8.3 menggegarkan Jambi di Sumatera pada pukul 6.30 petang. Banyak kemusnahan berlaku dan banyak jiwa terkorban. Ancaman tsunami juga dikeluarkan. Kita di Malaysia mendapat berita ini menerusi TV. Saya dan keluarga terdiam di depan TV. Waktu itu kami sedang bersiap untuk ke surau mengerjakan solat Isya' dan terawih.

Saya rasa amat bersyukur kerana dapat mengerjakan solat terawih dengan jayanya, walaupun saya teramat penat dan kaki saya begitu 'ketat' sekali. Saya takut sekiranya saya hanya mendapat 'niat' semata-mata, namun akhirnya, alhamdulillah saya berjaya menghabiskan solat terawih pertama saya untuk tahun ini.

Pengerusi surau mengingatkan jemaah (di antara Isya' dan terawih) supaya bersyukur kerana kita masih berpeluang menghadapi Ramadhan tahun ini. Tahun depan belum tentu. Kerana itu beliau mengingatkan jemaah supaya berpuasa sebaik mungkin seolah-olah ini adalah Ramadhan terakhir dalam hidup kita. Satu lagi pesan beliau ialah banyakkan solat-solat sunat, banyakkan sedekah dan banyakkan membantu sesama manusia kerana Allah akan sentiasa membantu kita di saat-saat kita amat memerlukan.

Sekitar pukul 4 pagi, saya terbangun. Malasnya.....tiba-tiba hidung saya terbau ayam goreng. Sah, bibik dah bangun siapkan makanan....tak payah saya bangun masak...boleh sambung tidur lagi.... Tahun ini, satu kerusi kosong. Lala tidak bersama kami dan saya pasti dia amat bersedih di perantauan. Entah bangun ke tidak anak dara saya yang kuat makan itu..... Saya buang rasa sedih kerana ini hakikat yang harus saya hadapi. Dalam hati berbisik, rasanya tahun depan Mimie pun akan bersahur dengan kawan-kawan di asrama....

Pukul 7 pagi, Mimie bersiap untuk ke sekolah. Aik???Pakai songkok? Katanya...puasa lah Ma... Tengahari tadi Abey pun bersongkok ke sekolah.....Kelakar anak-anak ku....

Mudah2an kami sekeluarga mendapat keberkatan di Ramadhan yang mulia ini...

No comments: