Monday, September 24, 2007

Jimie dan PMR

Seminggu saja lagi, Jimie, anak kedua saya, akan menduduki PMR. Dia betul-betul tertekan kini. Jimie sentiasa inginkan kemenangan. Pantang untuknya menerima kekalahan.

Tadi, waktu berbuka, dia nampak cukup resah dan tertekan. Saya biarkan dia melayan perasaan. Dan, di akhir waktu berbuka, saya katakan padanya: "PMR adalah satu dari banyak ujian yang Mie kena tempuh. Tapi, ia bukan penghabisan cerita. Mie kena cuba seberapa daya untuk dapat yang terbaik buat Mimie, bukan untuk orang lain. Doa banyak-banyak, Insyaallah, semuanya jadi mudah untuk Mie."

Suara saya sendiri tersekat-sekat... Saya mahu dia dapat straight As kerana dia mampu melakukannya. Namun, saya tidak mahu dia menyeksa perasaannya sendiri. Tanpa sesiapa menduga, airmata anak bujang saya mengalir deras.... Aah...luluh hati saya melihat dia mengalirkan airmata....

Kami semua ketawa, termasuk Bibik Seri. Kelakar ada, sedih pun ada. Saya doa siang dan malam, 24 jam sehari, supaya dia berjaya mendapat 8A..... Saya tahu dan yakin doa seorang ibu akan dimakbulkan Tuhan, apatah lagi di bulan Ramadhan yang mulia ini....

No comments: