Tuesday, April 8, 2008

Achievement

Semalam saya dihujani panggilan talipon dan sms dari bekas-bekas pelajar dan mentee-mentee saya yang mula mendaftar semula untuk semester pendek. Ada juga antara mereka yang telah pun tamat pengajian. Mereka kembali ke universiti untuk mengambil keputusan peperiksaan semester lepas. Tahniah kerana achievement anda semua yang pastinya membanggakan diri dan keluarga. Saya rasa terharu kerana ramai yang masih ingat nak hubungi saya. Ada juga yang minta saya datang ke kolej dan lepak bersama mereka. Saya tersenyum sendiri di pejabat mengenang saat manis bersama mereka..

Semalam juga anak saya, Abey, pulang dari UPM. Dia berada di sana selama 3 hari kerana mewakili Daerah Petaling dalam Kejohanan Ragbi Majlis Sukan Sekolah-sekolah Selangor bawah 15 tahun. Abey, seorang remaja yang kuat makan tapi badannya kurus macam papan...Kalau dia buka baju, banyak tali gitar kita boleh nampak...Tapi, dia telah mencapai satu tahap yang amat membanggakan saya sebagai orangtuanya. Dia berjaya memecahkan 'iceberg' yang mengelilingi hidupnya selama ini. Syukur alhamdulillah dia balik 'in one piece'. (Abey ni dah 3 kali patah tangan sebab main ragbi!!!).

Hari ini, si Abang, Jimie pula memulakan cabarannya. Jimie juga mewakili Daerah Petaling Ragbi bawah 18 tahun, juga di UPM. Ini tahun kedua Jimie mewakili daerah. Tahun lepas dia berjaya ke peringkat kebangsaan. Pencapaian yang saya harapkan dari Jimie...yang terbaik. Dia mampu melakukannya. Kesungguhan dan komitmen Jimie terhadap apa yang dia lakukan selalunya mengagumkan.

Setiap dari kita mengharapkan great achievement dalam kehidupan. Saya petik hadis Nabi ~THOSE WHOSE TWO DAYS ARE THE SAME IS A GREAT LOSER ~ Terimakasih kepada sahabat saya - Datuk Md Hassan Said - yang memberikan petikan ini kepada saya beberapa tahun lalu. Saya pasti achievement beliau pada masa ini adalah kerana kesungguhannya mengubah persepsi tentang kehidupan yang biasa- biasa.

NB: Datuk Md Hassan Said adalah salah seorang founder dan owner e-pay, yang kini telah meluaskan operasinya hingga ke Australia, Indonesia, Thailand dan Pakistan. Walau di mana beliau berada, saya sentiasa menghargai jasanya kepada saya.

No comments: