Sunday, April 20, 2008

Sayang Sarawak....


Abo gumbira dapat naik plane dan 'pegang' sky...


Anak-anak di patung Kuching. 10 tahun dulu mereka pernah bergambar di posisi yang sama, tapi tanpa Abo..


Jamil, Ros, saya dan Ain, si comel kesayangan mereka.

Seminggu di Sarawak...alhamdulillah. Tuhan memberi kesempatan untuk saya berada di bumi bertuah itu. Saya dah rancang lama nak ke sana, kebetulan tiket Air Asia yang cukup murah (Sehala RM2.90 + cukai = RM73.75). Dah dua bulan saya tempah tiket, kebetulan suami kena bagi kursus di Kuching. Tempat tinggal dah free. Kebetulan pula anak saya Nabilla sedang study leave untuk final examnya yang bermula esok...

Saya tiba di Kuching pukul 1.30 tengahari Ahad. Lepas check-in hotel, Encik Jamil Jamaludin, senior saya di universiti yang juga sahabat sejati menalipon... tepat pukul 5, dia dah sampai lobi. Kami ke rumahnya di Petra Jaya. Cantiknya rumah... besar dan cukup indah. Macam-macam yang dihidang, umai dan kuih muih yang dibuat sendiri oleh Ros, isteri Jamil yang jelita, yang baru memulakan kerjaya sebagai pensioner... Nabilla yang memang dah biasa di rumah Jamil dengan muka tak malu terus ke dapur mencari makanan yang memang sedap2..

Kami makan malam di Buntal. Seafood. Mak ooiii..mengah dibuatnya. Perkampungan nelayan yang cantik panoramanya. Jamil hantar kami pulang ke hotel dan terus saja mata terpejam..

Keesokan paginya, Jamil hantar sms. Dia suruh saya pilih antara kereta Toyota Ipsum yang masih berkilat dan Kancil... Oh..ada Kancil pun dah cukup kaya buat saya. Petang tu Jamil dan anak bujangnya yang handsome menghantar kereta ke hotel saya. Apa lagi....hari-hari berikutnya saya pun menjelajah keliling Kuching ditemani Abo yang setia. Berulang alik ke Kota Samarahan menghantar dan mengambil Nabilla. Sekejap je dah pandai bawa kereta.

Malam-malam di Kuching, kenyang perut makan. Berebut pula kawan-kawan nak belanja. Mee kolok, laksa sarawak, satay... Tak terlarat nak makan. Betul-betul saya bersyukur dengan rezeki yang Allah beri...undangan makan tak putus-putus.

Malam Jumaat anak-anak bujang saya datang menyusul. Riuh rendah bilik hotel dengan kesemua mereka berkumpul. Maklum saja dah lama tak bersama kakak. Abo paling happy. Asyik cakap orang putih di Kuching ni...entah mana dia belajar. Siang Jumaat saya bawa mereka menyeberang Sungai Sarawak menaiki sampan, tambangnya 30 sen. Pucat lesi muka si macho2 tu...Gerun gak bila teringat buaya yang mungkin ada kat dalam sungai tu...hehehe.

Hari Sabtu kami dibawa oleh 'pemandu pelancung'- Maziah, dua pupu Jamil, ke Kg Serikin. Murah-murah barangan Indonesia di sana, tapi tak le membeli. Ongkosnya bukan ada...Serikin, sejam perjalanan dari Kuching, umpama Petaling Street. Telekung cantik di KL yang dijual dengan harga RM100, boleh dapat RM30 saja di sana. Terliur gak nak membeli... tapi nantilah. Ada rezeki boleh datang lagi...Balik dari Serikin singgah di Pasar Dayak...jenuh ambik video ulat yang menjadi makanan Sarawakian...gemuk2 ulat tu. Melompat2 saya dibuatnya...

Malam Ahad, makan lagi. Jamil belanja lagi... naik segan dibuatnya. Kata Jimie, "Mama ni...bila dah dapat rezeki camni segan la pulak... Kan Mama yang kata, kalau Tuhan nak bagi, Dia bagi je...". Ye lah tu, Mie...esok besar awak tau le...

Semalam, lepas hantar Nabilla pulang semula ke kampus, (cantik UiTM Sarawak...very refreshing. Hijau je... Kabus banyak) saya sms Ros nak pulang kereta. Sampai saja di hotel (kami dah siap2 check-out), Ros talipon. Rupanya dia datang dengan anaknya untuk ambil kereta. Jamil dah terbang ke KL. Bukan setakat ambil kereta, kami dihantar ke airport dengan segala barang2 kami... Alhamdulillah...Rezeki lagi...

Akhirnya, percutian indah di Sarawak ditamatkan di Airport Kuching. Abo cukup suka makan Mee Kolok. Jimi beli tabung buluh sepuluh batang nak bagi kat kawan-kawan sekelas, Abey beli key-chain sedozen...

Sayang Sarawak...pemandangan indah, orangnya ramah2, perjalanannya... lambat-lambat... Percutian murah lagi menarik buat saya sekeluarga....Mudah2an ada rezeki untuk ke sana lagi...

NB: Jamil Jamaludin is an Executive Director of Zecon Berhad, a public listed company based in Sarawak.

2 comments:

Pak Ngah: said...

:: salam... tak berkesempatan nampaknya untuk kita berjumpa ketika di Kuching tempohari... insyaAllah lain kali agaknya...

Suria Klang said...

Pak Ngah,
Saya terlupa nak minta yr contact number sebelum ke sana. Tak pe, insyaallah lain kali kita jumpa. Tak pun, kalau u datang KL beritau lah...