Tuesday, April 1, 2008

Mengejar Impian




Gambar atas: Ali Azanullah. Bekas pelajar yang mengaturkan majlis makan tengahari bersama semua yang lain untuk meraikan saya, Dr Shan dan Dalila yang turut dihadiri oleh teman setia kami yang paling istimewa - Asma Rina. - Gambar bawah.

Sekalung tahniah buat pelajar-pelajar saya yang diraikan di hari konvokesyen mereka di PWTC hari Isnin lalu. Saya pasti mereka bangga dan gembira. Saya amat bangga dengan kejayaan kalian.

Mulanya saya juga ingin bersama meraikan anak-anak ini, namun saya perlu menyelesaikan beberapa perkara yang perlu sebelum saya mulakan kerja di tempat baru.

Alhamdulillah, permohonan saya diterima. Hari ini, 2 April 2008, saya kembali ke dunia korporat. Saya dilantik sebagai Naib Presiden, Strategi Korporat, di sebuah syarikat multinasional milik Cahayamata Sarawak.

Perasaan saya, gementar dan teruja. Setelah tiga tahun mengabdikan diri sebagai pensyarah, saya kembali ke dunia nyata. Bukan saya membenci bidang akademi, saya amat menyintainya, namun jiwa saya tiada di situ. Saya telah dilatih untuk ‘berlari’, tetapi sebagai ahli akademik saya kena ‘berjalan’. Bila saya ‘berjalan’, saya ‘berlenggang-lenggang’. Itu buatkan saya jadi ‘benyek’ dan ‘lembab’. Akhirnya, saya ‘bengap’.

Larian saya telah bermula. Seawal pagi Mr CEO telah menghantar beberapa assignment yang perlu saya buat. Tugas besar yang menanti saya adalah untuk menyenaraikan syarikat ini di Bursa Malaysia pada 2010, di samping menggariskan beberapa isu seperti pemegangan saham, stock option scheme, dan pengambilalihan sebuah syarikat besar. Itu baru first task....Esok entah apa yang menanti.

Kepada bekas-bekas pelajar saya, kasih sayang yang kalian beri amat saya hargai. Di mana pun saya berada, saya tetap saya. Saya doakan kalian berjaya dalam kehidupan di dunia dan akhirat.

Terimakasih kerana menghargai pemberian saya yang tidak seberapa. Semoga ilmu yang saya curahkan dengan sepenuh hati saya selama ini menjadi panduan untuk menghadapi hari esok yang pastinya lebih mencabar.

Buat Mohd Rizal Suratman, bekas supervisee saya yang boleh saya katakan seorang lelaki hebat, teruskan sikap mulia anda. Saya pasti anda akan berjaya menjadi pemimpin yang disegani satu hari nanti. Kesungguhan dan komitmen padu yang anda berikan jarang ditemui dalam diri anak-anak muda masa kini. Saya abadikan sms anda di sini…

A’kum Puan. Good luck in your new career life. I believe it’s impartial that we work for people that respect our opinion and contribution. You are a very strong, energetic and wisdom person, you inspired a lot of people. Really hope you can continue being an inspiration to people, in the new turf. Some people are born with greatness. But for me, what is greatness if you have yet to face defeat. You did it once, you rose from ashes, and you will do it again. Thank you Puan. You are truly an amazing person.

Teks di atas adalah teks asal yang saya salin. Saya ‘speechless’. Begitu sekali penghormatan yang saya dapat. Insyaallah saya akan bekerja keras untuk mencapai kejayaan.

Buat seseorang yang jauh di selatan tanahair, yang telah saya berikan harapan untuk bersama berjuang di sana mendidik anak bangsa, maafkan saya. Saya tidak mampu berfikir yang saya perlu hidup tanpa anak-anak saya di sana. Itu saja sebab kenapa saya terus di sini….

2 comments:

Anonymous said...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the MP3 e MP4, I hope you enjoy. The address is http://mp3-mp4-brasil.blogspot.com. A hug.

Unknown said...

hey dah berjaya rupanya...TAHNIAH!!!

AND BEST WISHES...

Amazing sms for an amazing person.

Go for it Suria!

Pakpayne