Monday, June 16, 2008

Nasi Daun Pisang

Tengahari tadi saya mencuba sesuatu yang tidak pernah saya makan. Bersama dua lagi rakan sepejabat, Nasir dan Azuan, kami membawa seorang VIP dari Kerala, India makan tengahari di Restoran Raju, Jalan Gasing.

Saya tidak berapa makan makanan India. Setakat roti canai boleh lah. Capati, dan tosay,tak pernah makan....nasi kandar, adalah sekali ke dua kali saja dalam hidup! Begitu ortodoxnya saya dalam memilih makanan.

Restoran Raju amat terkenal di kalangan penggemar nasi daun pisang di sekitar Lembah Kelang. Sedap juga rasanya. Karinya kow giler, melekat kat tudung, baju dan tangan bau kari.... Ikan tenggiri goreng, telor ikan goreng, ikan mulus goreng, mutton kari, ayam goreng dan nasi berserta sayur-sayur dan papedom...

Saya suka ikan gorengnya dan tentu sekali telor ikan goreng. Dalam hati kata, nak ajak suami makan telor ikan di sini. Dia hantu telor ikan. Anak2? Nabilla pasti suka mencuba sesuatu yang baru, sesuai dengan dirinya yang adventurous....Jimie dan Abey.. saya sangsi. Jimie cukup conservative dalam memilih makanan. Selalunya yang dia biasa makan saja akan disentuhnya. Abey...lagi haru...selain masakan rumah, dia hanya pilih fast food...

No comments: