Monday, July 21, 2008

Hobi: Baca Buku

Pagi tadi saya sembang2 dengan Boss tentang kisah waktu kecik2 dulu. Macam2 kisah keluar, dari bab main teng-teng, main batu seremban, main galah panjang, main pondok-pondok, main konda-kondi hinggalah ke main kawin-kawin....hahaha..seronoknya!

Namun, sebenarnya, waktu main-main saya kebanyakannya di sekolah. Di rumah, saya tidak dibenarkan bermain bersama rakan-rakan sekampung. Arwah emak begitu memilih siapa kawan2 saya. Apa sebabnya, tak pernah pulak saya tanya. Mungkin pengalaman yang emak lalui menyebabkan beliau amat menghalang kami rapat dengan anak-anak kampung lainnya. Namun, mereka tetap kawan saya mengaji, kawan main kompang dan kawan main silat...

Lepas tu, Boss pun tanya saya..."Kalau mak tak bagi main dengan kawan2, Su buat apa lepas balik sekolah?". Jawab saya, "Baca buku". Ye...saya baca buku; buku cerita sebenarnya. Antara buku yang menjadi kegemaran saya adalah SALINA, LANGIT PETANG, dan sebuah buku karya Adibah Amin - tak ingat tajuknya; mungkinkah Pelangi Pagi? Saya mula membaca buku-buku ini sewaktu saya darjah dua lagi! Dari mana saya dapat buku-buku itu? Dari simpanan Abang sulong saya yang ketika itu bekerja sebangai guru di sebuah sekolah rendah.

Boss berpaling dan terlopong dengar penjelasan saya. Kata dia,"ee..boringnya. Baca buku? Komik baca tak?". "Tak. Mak tak bagi".

Itulah hobi saya sejak kecil: baca buku. Saya baca semua buku. Saya selalu habiskan masa di Kinokuniya ataupun MPH ,hanya untuk membaca buku. Jarang beli pun. Duit tak de...hehe. (Saya tahu kawan2 yang sewaktu dengan saya habiskan masa di SPA atau saloon). Kesian saya...

Minat saya ini turun ke anak saya, Nabilla. Waktu kecil, dia akan cari spot-spot yang tersendiri, seperti di bawah kerusi atau di balik almari untuk membaca buku, supaya jauh dari adik-adiknya. Sampai sekarang Nabilla dan buku tidak dapat dipisahkan. Bahkan kami pernah sampai ke KLCC seawal pukul 6 pagi untuk menjadi pembeli pertama buku Harry Potter...gara2 Nabilla...

Kenangan indah di awal kehidupan mengembalikan suasana indah dalam diri saya sekarang. Buat kawan2 sekampung saya - Amit, Fizah, Hawa, Ace, Wan, A'ang, Nong, Ajis, Anah - saya juga rindukan kalian. Namun jarak masa telah memisahkan kita. Kehidupan kita amat berbeza kini....Camana sekalipun, saya masih lagi Chokyah,anak Meru yang dulunya amat 'pemalu'....hahahaha!!!!

2 comments:

billa naha said...

hehehehe... mama, i bought a new text book, Chemical Process Principle-RM70.. and then i cried. Akak x paham ape2 pun kat dalam buku tu... huhu~~~.. Can't wait for you to get here! Miss you lots Mom!!

Cr. Siti Hazreen Shahrom said...

saya suka MPH ;)