Tuesday, August 12, 2008

Peristiwa

Pelbagai peristiwa yang telah berlaku dalam hidup kita membuatkan kita menjadi dewasa. Kedewasaan membuat kita mampu berfikir dan matang dalam membuat keputusan.

Saya sendiri belajar dari kehidupan orang lain. Di kalangan rakan2 bloggers yang saya sering kunjungi, saya amat bersedih dengan mereka seperti Kassim Selamat dan Raden Galoh. Mereka diuji dengan ujian yang amat hebat oleh Allah s.w.t namun mereka redha dengan ketentuan mereka. Alangkah tebalnya keimanan yang mereka miliki, alangkah kerdilnya saya!...

Saya juga amat mengagumi semangat juang mki dalam menghidupkan dunia akademik dan dakwah dari kacamatanya. Selain dari mereka, ramai sebenarnya rakan2 dan peristiwa2 yang berlaku yang menyuntik semangat saya setiap hari untuk terus ke depan dan mengharungi kehidupan dengan kesungguhan.

Saya punyai seorang teman yang agak berusia dari saya, masih sendiri dan menikmati hidup dengan penuh bergaya - melancung, menghias rumah, mengenakan pakaian cantik2,rawatan kecantikan dan entah apa2 lagi. Bagi Vinna, mati nanti bukan bawa masuk kubur pun duit banyak2...Peduli apa dia dengan apa yang orang kata. Dia guna duit dia. Betol jugak kerana Vinna tidak pernah menyusahkan sesiapa tetapi sentiasa membantu sesiapa pun yang perlukan bantuannya.

Namun, masih ada segelintir manusia yang seronok dapat menyusahkan hidup orang lain, agaknya hingga ke akhir hayat...Tadi Rosnia hantar sms. Sedih giler kerana ada orang bernama NZ yang dok gila2 nak susahkan hidup dia di 'sana' biarpun hujung bulan ni berakhir sudah khidmat bakti Ros di 'sana'. Dia tu takkan berubah sampai bila2....Bagi dirinya, dialah Maharaja. Pegang satu jawatan yang esok lusa berkemungkinan hilang pun mengalahkan jawatan PM! Sabarlah Ros... Tuhan tu dengar, nampak...Awak bisik2 je pun dia tau...

Dari peristiwa2 kecil yang berlaku, kita belajar dan terus belajar bagaimana untuk menjadi manusia yang lebih baik....Itulah hikmah di sebalik kejadian....

No comments: