Sunday, August 17, 2008

'Rewang'... di kampung

Semalam saya balik kampung...Kampung saya terletak di Jalan Nenas, Meru, Kelang atau dikenali juga dengan nama Kg Meru Barat. Penduduk di kampung saya (dulu), 100% keturunan Jawa. (Kini), kawasan perumahan tumbuh macam cendawan di sana dan kampung saya hanya tinggal kenangan...

Perjalanan dari Shah Alam ke kampung saya hanya 20 minit. Namun, sejak ketiadaan emak dan bapak, saya amat jarang balik ke kampung melainkan kenduri kahwin, Raya atau kematian. Semalam saya melakukan sesuatu yang amat jarang saya lakukan, 'rewang', kata orang Jawa. Abang Atong yang tinggal di sebelah rumah arwah mak kahwinkan anak. Abang Atong anak sulung Wak Japar yang berjiran dengan rumah kami sejak emak kahwin dengan bapak pada tahun 1952. Kesemua anak Wak Japar lelaki, selain Abang Atong, mereka adalah Abang Amet, Abang Nin, arwah Bagong, Wan, A'ang dan Ayon. Mereka kehilangan emak sejak Ayon yang muda 3 tahun dari saya dilahirkan. Sejak itu arwah emak menjaga kesemua anak2 Wak Japar ini seperti anaknya sendiri biarpun emak punya 10 anak!

Saya 'harus' ke rumah Abang Atong dan 'rewang'. Saya pergi bersama Kak Wi. Mak oii...ramainya orang kampong yang datang! Segan betol saya bila ramai yang agak tidak berapa kenal saya... sebabnya? Saya dah gemok!!! Ada juga yang kata saya dah tak macam 'orang kampung' lagi... ehem! Pujian @ perli???

Selain dari 'rewang', ada juga yang menyebut 'kendarat'. Di kampung saya, budaya gotong royong masih diikuti. Tanpa mengharap sebarang ganjaran, orang kampung lelaki dan perempuan turun membantu di dapur, jadi penanggah dan tukang basuh pinggan. Seminggu sebelum kenduri selalunya diadakan majlis 'meletak kerja' dan selepas kenduri, ada 'bancaan' yang disertakan dengan bubur 'som-som'. Sedap bubur ni, dibuat dari tepung beras dan dimakan dengan air gula melaka.

Dulu2 kalau ada kenduri di kampung, saya akan sentiasa bersedia untuk membuat 'persembahan'. Silat pengantin kegemaran saya! Cewah...siap bunga2 lagi silat pengantin ni. Saya juga pemain kompang. Merata kampung saya pergi. Pening kepala emak dengan anak dara sorang ni...

Di kampung selalunya ada permainan rebana atau orang Jawa kata 'kentrongan'. Waktunya? Malam sebelum hari persandingan. Waktu saya dulu, tak boleh tidur malam tu sebab 'Wak-Wak' yang main tu tak henti2 menyanyi sambil memukul 'kentrong' mereka sampai waktu Subuh. Lagu yang dinyanyikan semestinya lagu Jawa...entah apa2... (Saya ni nama je anak Jawa, sebaris ayat Jawa pun tak reti cakap. Tapi, jangan ingat saya tak faham???) Esoknya, waktu bersanding, macam nak terlelap!!

Apa yang saya buat sewaktu rewang? Hahaha... saya hanya bersembang. Orang lain bawa pisau, saya bawa handphone, wallet dan kunci kereta. Pakai pulak jeans dan t-shirt. Hampeh betol anak Jawa yang lupa daratan ni...Bagi saya, yang penting ialah kehadiran saya...

Saya bertemu dengan ramai orang yang telah saya lupa nama dan wajah mereka. Ramai yang masih ingatkan saya kerana nama glamour saya, 'choyah'. Kata mereka, saya dulu selalu ikut ke mana pun arwah mak pergi. Dan, kata mereka juga, saya ni betul2 iras wajah emak..."Eh! Kalau macam tu saya ni cantiklah ye? Sebab...emak saya cantik!!!" Hahaha!!! Ketawa besar mereka dengar apa yang saya kata...

Saya terharu dipeluk oleh Cik Surmi, yang meminta saya memanggilmya emak. Ini kerana dulu saya pernah peluk dia dari belakang...tersalah emak!!! Mana saya nak ingat... waktu tu saya baru 4 atau 5 tahun. Insyaallah Cik... Choyah takkan hampakan harapan Cik... beliau muda 3 tahun dari mak...Kini usianya 69 tahun! Wak Wok pula meminta sungguh2 saya singgah ke rumahnya jika saya lalu depan rumah beliau..Iya Wak...nanti saya datang. Wan masih seperti dulu, asyik nak lawan siapa terror dengan saya...Saya kalah di tangan dia, hanya kerana anak saya 4 dan anak dia 6!!!

Saya gembira dapat melaksanakan sesuatu yang 'kecil tapi signifikan', bak kata prof mki. Saya dapat lihat dari senyum di wajah Abang Atong dan Kak Sal... Di mana bumi dipijak, di situ langit saya junjung....

No comments: