Thursday, September 4, 2008

Ikhlas

Setiap hari kita dengar orang berkata, "Ikhlas ni...". Bagaimana agaknya keikhlasan itu dihitung oleh Yang Maha Esa? Saya amat ingin untuk mengetahuinya...

Bila diperhatikan di sekeliling kita, apa yang dikatakan ikhlas biasanya tidak ikhlas atau mungkin tidak terlalu ikhlas. Tidak percaya?

Ambil contoh yang simple ini. Kawan sepejabat kita, Mr A, dimasukkan ke hospital. Kita pun ajak beberapa orang untuk melawat A, naik kereta kita. A amat gembira melihat kita datang berbondong2...dan mungkin dia akan tanya, "Siapa bawak ni?". Ramai2 akan jawab, "Mamat ni la...." Sambil senyum kita kata, "That's the most that I can do...".

Balik dari hospital, kita hantar claim untuk Boss kita sign dengan description, "Visit Mr A in hospital, 30km@RM0.60 per km = RM18.00". Biasa buat? Bagi saya, langsung tak ikhlas!!!

Atau, mungkin senario ini...Kita diarahkan melaksanakan satu projek. Malasnya nak buat sebab banyak kerja... Makanya kita kata kat kawan2, "I am not good in doing this. I am not the expert. Maybe we need someone with MBA or PhD to do lah...coz they know statistics, bla bla bla". Pulunlah orang lain yang bukan pun the expert untuk siapkan. Dah siap, sampai kat Roll-out Plan, kita masukkan nama kita and kata "I am doing this for company's sake". Jawapan saya: Bull Shit!

Saya benci betul dengan manusia hipokrit. Saya berdoa mudah2an saya bukan seorang daripada manusia itu. Ikhlas tidak perlu disebut. Ia antara kita, diri kita dengan Pencipta kita.

Mulakan setiap hari dengan doa ini. Ia ada dalam Al-Ma'thurat dan ia pastinya akan mengangkat kita menjadi manusia yang penuh dengan keikhlasan, sentiasa redha dengan ketentuan Tuhan dan amat yakin bahawasanya hanya Dia yang mampu memberi kita apa yang kita kehendaki....

Ya Allah kurniakanlah kami lisan yang lembut basah mengingati dan menyebut (nama)Mu, hati yang penuh segar mensyukuri (nikmat)Mu, serta badan yang ringan menyempurnakan ketaatan kepada (perintah)Mu. Ya Allah, kurniakanlah kami iman yang sempurna, hati yang khusyuk, ilmu yang berguna, keyakinan yang benar-benar mantap. (Ya ALlah) kurniakanlah kami (din) cara hidup yang jitu dan unggul, selamat dari segala mara bahaya dan petaka. Kami mohon (Ya Allah) kecukupan yang tidak sampai kami terpaksa meminta jasa orang lain, Berikanlah kami (Ya Allah) iman yang sebenarnya sehingga kami tidak lagi gentar atau mengharap orang lain selain dari Engkau sendiri. Kembangkanlah lembayung rahmatMu kepada kami, keluarga dan anak-anak kami serta sesiapa sahaja yang bersama-sama kami. Jangan (Ya Allah) Engkau biarkan nasib kami ditentukan oleh diri kami sendiri; walaupun kadar sekelip mata atau kadar masa yang lebih mudah dan cepat memperkenankan pinta (perkenankanlah).

Selawat dan restu Allah untuk junjungan kami Muhammad, Nabi yang mulia, kepada keluarga Baginda dan para sahabat Baginda amnya.

No comments: