Thursday, September 11, 2008

Kenangan Ramadhan

Lebih kurang dua minggu lagi Raya....kejapnya lah masa berlalu. Tak terasa cam nak Raya lah pulak...persiapan langsung tak de. Pakaian anak2, pakaian mak bapak...semua tak beli lagi. Selalu memang gitu...last minute shopper! Mujur cuma mak je yang oversized, anak2 dan bapak boleh ambik je baju yang digantung di railing kedai2...

Kuih muih? Selalunya tak buat dan tak beli. Pasalnya? Siapa pun tak datang rumah saya pada hari2 awal Raya ni. Jiran, adik beradik, kawan2 semuanya balik kampung... Di sepanjang deretan rumah kami, hanya rumah kami yang berpenghuni pada setiap Raya. Mana je lah orang Kelang ni nak pegi kan? Dahlah yatim piatu!!! Sebab tu kuih Raya selalunya saya beli lepas Raya...

Pagi tadi sewaktu memandu ke pejabat, saya teringat zaman dolu2...waktu kami kecik2. ALahai...senyum sendiri dibuatnya. Waktu2 macam ni, mak dah bebel2 setiap hari suruh kami tolong...seronok memang seronok, bila dikenang...tapi waktu melakukannya??? Muncung sedepa..

Rumah kami rumah papan yang tinggi tu...Dalam panas (dolu2 mana ada kipas angin??), kami kena 'berus lantai'. Ye...berus lantai guna 'berus dawai'. Lepas dibilas, lantai akan kelihatan putih berseri!!!! Air terus jatuh ke tanah...

Aktiviti lain yang buat muncung kami (4 adik beradik pompuan - Kak Ani, Kak Non, Kak Wi dan saya...) lagi panjang ialah bila kena pukul telor untuk buat bahulu. Ya Allah!!! Setiap kali Raya mak akan kumpul sekurang2nya 100 biji telor ayam kampung, dipukul menggunakan spring yang macam spiral tu, dalam pasu besar....kerja pukul memukul ni bermula sebaik sahur dan hanya akan berakhir bila pasu yang besar itu penuh!!! Maknanya, telor dah betul2 naik dan kembang...(Telor dipukul dengan gula pasir...gula kena larut sepenuhnya).

Lepas satu 'azab', bab bakar bahulu lagilah amat menyiksakan kami...huhu... Bakar guna kayu api dan sabut kelapa... Dengan asap, dengan bahang....ingat lagi pondok kecik mak...angin pun tak de!!! Bahulu yang menjadi kesukaan mak ialah bahulu gulung (yes...kena sapu jem nenas yang mak buat sendiri, then gulung semasa ia masih panas!!!) Awww....panasnya!!! Mak juga suka buat bahulu lapis, bahulu pecah lapan, bahulu kecik2 bentuk ikan, bahulu pelangi- saya ingat lagi camne nak buat semua2 ni...cuma adunannya saja yang saya dah lupa...dan saya rasa, kalau bakar bahulu guna dapur gas, entah apa lah pulak rasanya...

Emak juga tak pernah lupa nak buat kuih bangkit...Sampai melecur2 tangan kami dok masuk dan keluarkan dulang2 adunan ke dalam oven...yang warnanya hitam, ada kaca kat depan dia. La ni tak ujud dah kot oven rupa tu. Emak kena buat sebanyak2nya kerana kami je dah sepuluh beradik, adik beradik emak lapan, adik beradik bapak pun lapan. Belum masuk jiran2 dan sedara mara...Saya pun tak tau ngapa mak dan bapak cukup fofular di kampung dulu. Tetamu yang datang masa Raya punyanya ramai...

OK...tak nak cite pasal raya lagi..cite pasal Ramadhan. Mak pakar buat jeruk. Jeruk cermai, jeruk betik, jeruk kedondong, jeruk jambu air...isy...banyak lah lagi. Berbalang2 jeruk mak buat. "Esen" dia mak beli dari sorang ni, saya ingat lagi namanya, Wak Jamil Cencem...hehehe...

Halwa mak lagi sedap. Segala buah yang ada kat keliling rumah mak jadikan halwa atau jeruk. Mangga, nenas, jambu, tembikai, betik...Kegemaran saya buah kabung, yang melekat kat gigi jika digigit. Saya panggil "kolang-kaling". Tak tau kenapa.

Lagi satu yang mak tak pernah miss walaupun sekali...tempeyek! Sekali buat, 5 atau 6 tin biskut yang empat segi besar tu. Paling saya tak boleh lupa bila kami saja2 je tuang adunan tepung dalam sinki...mak tengok tak cukup banyak tempeyek yang dah jadi, dia akan buka peket tepung beras dan tambah ke dalam adunan yang ada!!! Aduiii...

Setiap malam di malam2 Ramadhan, saya akan tersenyum sendiri menatap baju baru yang akan kami pakai di hariraya nanti. Selalunya mak beli kain satu kayu...semua pakai baju sama...Mak jahit sendiri. Kadang2 tak de kasut, kami pakai kasut sekolah...!

Saya juga jarang tinggal sembahyang terawikh...ikut mak. Tapi saya selalunya dok barisan paling belakang. Orang sembahyang, saya tidor...Mak tak nampak...sebab Mak suka dok depan sekali!!! Masuk witir je, saya pun bangun...Lepas habis je, berebut2 orang nak pukul kayu yang tergantung kat kepala tangga surau. Meriahnya....lepas moreh (yang paling saya suka!), kami pun balik ramai2...

Kini...malam2 Ramadhan seolah2 tiada makna. Tiada pesta, tiada kemeriahan. Anak2 saya tahu, seminggu sebelum Raya saya pasti akan membawa mereka ke KLCC atau Mid Valley untuk membeli baju, kasut dan yang sewaktu dengannya. Baju Melayu dan baju kurung melambak2 ada kat PKNS...Pakaian selalunya sedondon warnanya, bukan sekayu! Kalau dulu mak sibuk bersih dan hias rumah, kini Mama hanya sibuk di pejabat dengan segala macam projek lah, bajet lah, meeting lah...Papa sibuk berniaga di PKNS kumpul duit Raya sebanyak2nya..itu pun kalau ada!

Saya rindukan kemeriahan dulu. Saya rindukan kuih2 mak, jeruk dan halwa mak, bebel mak, gaduh adik beradik...Yang paling saya rindukan ialah... mak....

1 comment:

nabilla naha said...

i miss you to0 mummy!!!