Wednesday, September 17, 2008

Majlis berbuka puasa di rumah Cik Kiah..


All guys at home bersama Along sedang bersembang2.


Abey dengan Mok Su kesayangannya


Jimie, Kak Kiah, Ayon dan Abey


Anak2 Kiah, anak2 saya, Kak Kiah dan saya serta cucu2 saudara Kak Kiah


Jimie, Abey dan Abo bersama abang2 mereka - Along, Angah dan Ayon

Semalam, sempena cuti Nuzul Quran di Selangor, kami sekeluarga meluangkan masa menghadiri majlis berbuka puasa di rumah Puan Rokiah Ibrahim @ Acik @ Kak Kiah di Gombak. Kak Kiah sekeluarga amat berjasa kepada kami kerana beliau dan adiknya, Mok Su Imah lah yang menjaga anak2 saya sejak kesemua mereka bayi hingga mereka bersekolah rendah sebelum kami pindah ke Shah Alam.

Bagi saya, Kak Kiah adalah kakak yang amat saya hargai dan sayangi. Bagi anak2, Acik adalah emak mereka. Saya kenal Kak Kiah sewaktu beliau tidak punya apa2, hanya 3 orang anak, tanpa suami, emak (Mek) dan adik (Mok Su) yang punya masalah pendengaran dan rumah kecil mereka. Kak Kiah bekerja keras mencari nafkah, di samping punya hati yang tulus dan semangat juang yang cukup tinggi.

Anak2 saya amat manja dengan arwah Mek. Saya sering kagum dengan kecekalan Mek dalam menghadapi hidup. Mek pergi beberapa tahun lalu, dan Abey amat menangisi pemergiannya.

Setiap kali cuti sekolah, anak2 saya akan 'balik kampung' ke rumah Acik. Di sana, mereka punya 3 abang - Along, Angah dan Abang Ayon. Anak2 saya dan abang2 mereka punya ikatan yang rapat hingga kini biarpun semuanya sudah besar2 belaka. Along sudah punya keluarga, ANgah baru menamatkan pengajian di Scotland dan Ayon masih di UIA.

Kak Kiah mencapai kejayaan pertama dalam hidupnya bila 'proposal' beliau diterima oleh Kerajaan Selangor pada tahun 2003. Sejak itu beliau tidak menoleh ke belakang, satu demi satu projek pembangunan diusahakannya hingga beliau menjadi seorang jutawan kini. Jika dulu rumah beliau sempit dengan anak2, adik, emak dan anak2 saya, kini banglo beliau mampu menempatkan lima enam keluarga.

Kak Kiah amat pemurah. Saya kenal Kak Kiah sejak tahun 1992. Seingat saya, jika ada sesiapa pun jua yang berasal dari kampungnya di Kota Bharu datang ke KL dan tidak punya tempat tinggal, rumah beliau pasti menjadi sasaran. Anak2 saudara beliau juga menjadikan rumah Kak Kiah rumah pertama mereka sewaktu mula2 mendapat kerja di KL.

Saya percaya, apa yang beliau nikmati kini adalah balasan dari kemurahan hati dan keikhlasan beliau membantu sesiapa juga. Kak Kiah kini bukan saja mampu mengadakan majlis berbuka puasa yang 'grand' di rumahnya, beliau juga mampu menggembirakan anak2 yatim dan jemaah surau dengan jamuan dan hadiah yang banyak setiap tahun.

Moga Tuhan terus memberi rezeki yang banyak buat beliau sekeluarga. Apa yang saya pasti, sepanjang enambelas tahun menjadi adiknya, saya tidak pernah merasa beliau berubah sikap... Amat mengagumkan..

1 comment:

billa naha said...

jeles jeles jeles jeles jeles... hehe.. my tummy still aches and i don't know what i ate that causes it. :(
btw, xde gambar baby zara ke? abg ayul sampai ke akhir zaman la agaknya dia kata nanti bila akak mintak.. heee :D

p/s: g'ah kem salam..and angah sangat hensem, along kurus sangat and abg ayun gemok!