Monday, November 17, 2008

Kenangan Mengusik Jiwa...

Anak dara saya baru balik bercuti. Hari ni dia ikut Papanya ke Muar. Seronok betul dia 'explore' tanah tumpah darah Papanya. Saya pasti balik dari sana nanti dia akan bercerita tak habis-habis...

Sejak kami ambil dia di airport, mulutnya tak henti-henti bercerita. Yang menggelikan hati bila dia beritahu ada pulak 'lamaran' yang diterimanya...bukan satu, tapi banyak!!! Hahaha...tergelak kami dibuatnya. Usia 19 tahun ni sememangnya usia yang cukup manis. Masa ni lah banyak mata memerhati dan mungkin berangan-angan untuk memiliki.

Terkenang sewaktu saya seusia dengan anak dara saya 24 tahun yang lalu... Anak gadis kampung yang cukup 'innocent', berada di menara gading, dikelilingi sahabat2 yang datang dari pelbagai kalangan...Bilik saya no 2315, Delima 2. Roommate saya Shida, minah ROTU dari Mersing, senior 1 tahun dari saya. Shida berkawan baik dengan Onie dan Lynn, uptown girl dari Ampang dan Keramat. Kami riuh setiap masa. Hari-hari kami hanya ketawa dan ketawa. Selain dari Shida dan Onie (Lynn dan saya bukan ROTU), saya juga rapat dengan 'sedara-mara' Shida dalam ROTU seperti Mek, Che' Nah, Ogy, Nani, Rohaizah dan ramai lagi yang saya dah lupa nama mereka.

Antara aktiviti masa lapang kami ialah memerhati 'mamat-mamat' yang menaiki motor lalu di hadapan bilik kami. Masih teringat lagi plet2 nombor motor-motor tertentu...Mana-mana Mamat yang agak 'mengancam' akan sentiasa mendengar siulan kuat dari bilik kami. Kami paling suka tiup kertas gula2 yang berbunyi 'Phewwitt'. Masih jelas terbayang camana Man Ali hampir terbabas masuk longkang kerana terkejut mendengar siulan kami!!!! Itu belum lagi masuk kisah kami lawan main mercun atas bumbung asrama dengan pelajar2 lelaki dari blok lain..! Seronoknya mengenang kisah lama...

Di usia yang muda remaja itu saya juga merasa apa yang anak dara saya rasa...ada peminat, ada yang saya minat... Entah mengapa kita selalu minat pada orang yang tidak menaruh minat kat kita... Sesekali terkenang, panjang sungguh list yang saya ada untuk buat pilihan...ehem.

Namun saya tidak mampu melupakan seseorang yang telah saya lukakan hatinya tanpa saya sedari. Dia seorang lelaki kacak, Tall Dark and Handsome kata omputih. Dia teman rapat Shida dan Onie, Mr S namanya. Disebabkan kami rapat, saya minta dia berlakun menjadi 'boyfriend' saya demi untuk melepaskan diri dari Mr N. Lakunan saya hanya lakunan semata-mata, tapi rupanya dia serius! Lama juga kami melakunkan babak 'boyfriend/girlfriend' tipu-tipu ni...akhirnya bila saya kenalkan dia kepada boyfriend saya yang sebenar, (kini suami saya), barulah saya tahu betapa selama ini dia benar2 jatuh hati pada saya! Saya kesal dengan apa yang telah saya lakukan dan sehingga kini rasa bersalah padanya masih ada..

Baru2 ini saya dipertemukan dengan Mr. S di Genting Highland; dan ingatan saya berlari ke situasi 24 tahun lalu. Saya doakan Mr S berbahagia bersama isteri dan anak2nya. Dan saya amat berharap agar anak dara saya tidak akan melakukan kesilapan yang telah saya lakukan. Tak yah berlakun2 tau...nanti kecewakan orang lain...tak baik...

6 comments:

arsaili said...

salam..ewahhh nakal gak yer di zaman remaja..ekekekeke...itu la kan jodoh..ajal maut di tangan ALLAH..

Dearie Pearls said...

Hahahahaaa..
Lawaknya cerita Puan..
Nak berlakon ar..

Dal said...

Hehe...tersenyum sendiri bila ingat kenangan dulu2. Boleh diceritakan pada anak cucu nanti...

Suria Klang said...

Arsaili,
Yang nakal tu yang best...

Rekha,
Gelak awak ye? The other side of Puan Suria!!!

Dell,
La ni Kak Su tengah cite kat anak2 lah ni...hehehe

billa naha said...

mummy, blakon camne pon, we're just good friends.. :P Papa wont like him anyway, gemuk n x ensem.. haha..

kita tgu dan lihat saja la....may the best man wins!! (poyo)

Tepi Sungai Batu said...

Puan Suria,
Masa tu('83 - '86)Pak Man pun ada di sana. Pak Man dok Jati. Tak ada moto. Jalan kaki je. Kalau ada latihan Kesatria...mak oi punya lah jauh padang kawadnya.
Tapi orang kampung tak pernah merungut.