Sunday, January 11, 2009

Gawat

Boss saya terima panggilan dari seorang teman lama. Suka dan terujanya dia kerana teman ni dah lama tak ditemui. Puas dia berpesan pada anak2 supaya kemaskan rumah dan saya diminta untuk memasak sesuatu.

Petang tadi sekitar jam 4, datanglah teman ni. Agak terkilan kami kerana suami dan anak2 beliau tiada bersama, tetapi beliau datang dengan sepasang suami isteri. Kami berkenal2an. Pasangan ini agak proper orangnya, isteri cantik dan suami yang stylo. Kawan Boss saya, A namanya, hanya tersenyum dan tidak banyak bercakap. Kami disoal dengan pelbagai soalan, dan nampak gayanya kami faham tujuan mereka datang.

Kami berdua telah melalui bermacam peristiwa dalam hidup. Dari puncak menara jatuh bersepai ke dalam gaung, merangkak2 mencari diri dan dengan kepayahan bangkit kembali. Sekilas ikan di air kami boleh jangka jantan betinanya, lebih kurang...

Tetamu tadi cuba menerangkan kepada kami apa yang perlu kami lakukan untuk mencipta kekayaan. Kami hanya tersenyum. Dari CD, kertas dan white board mereka cuba yakinkan kami pelan pemasaran yang paling terbaik. Kami akur. Memang kami 'bucket carrier'. Saya bekerja makan gaji dan Boss self employed. Kami dianggap tidak mahu memperbaiki diri.

Akhirnya, tetamu kami gave-up kerana saya telahpun menjadi pengguna produk yang mereka cuba pasarkan dengan cara networking mereka. Saya menjadi pengguna kerana saya percaya dengan produk ini, bukan kerana saya mencari kekayaan dan kesenangan at the expense of memburukkan apa yang orang lain buat. Saya tidak sanggup menghabiskan hari Ahad saya mengunjungi rumah orang untuk present marketing plan saya. Itu masa yang paling berharga yang kami ada. Kalaupun kami 'bucket carrier', kami tidak hanya duduk menghitung waktu dan menanti hari gaji. Kami enjoy setiap saat yang kami jalani. Kerja yang kami lakukan sentiasa mengujakan.

Selepas membuang masa mereka, kami kesal kerana teman lama kami menghubungi kami untuk 'business opportunity', bukan kerana dia benar2 miss kami yang telah lama tak bersama. Kami kesal kerana terpaksa menghampakannya. Terkilan kerana beliau seorang yang cukup optimis dengan kerjaya dan perniagaan bunganya, namun kegawatan ekonomi memaksa beliau mencari jalan pintas untuk mendapat kembali apa yang pernah beliau punyai satu waktu dahulu. MLM bagus, namun ia bukan untuk semua orang. Lagi satu, janganlah kata apa yang oranglain buat tak elok... Siapa kita untuk tahu apa yang ada dalam fikiran orang lain????

3 comments:

ros said...

MLM? jln pintas nk dpt income lumayan? ye la tuh.. sy setuju ngn k su

Tepi Sungai Batu said...

Suria,
Bagus tu...jangan mudah terpedaya dan jangan mudah kesian kepada orang yang cuba nak ambil kesempatan. Pengalaman mengajar kita segala nya.

tee said...

salam..

pernah terjadi kepada saya juga..

teman lama hubby datang berkunjung.. ingatkan nak mengerat silaturahim, rupanya pelan MLM dibentangkan..

sungguh kecewa masa tu...

tee