Tuesday, August 17, 2010

Dugaan dan Rezeki...

Tini, pembantu rumah saya sejak hampir 2 tahun lalu mengandung. Beliau pulang bercuti di kampong Disember lalu dan ditakdirkan mengandung…Saya hanya mengetahui tentang perkara ini bulan lepas. Aduhai….pelbagai perasaan bersarang di dada…

Saya ambil masa untuk membawa Tini bertemu pakar sakit puan. Pagi tadi, saya kuatkan semangat dan ini fakta yang kami perolehi:
Kandungannya sudah 36 minggu. Dia dijangka melahirkan pada 11 September….Hariraya kedua. Melalui imbasan, anaknya lelaki….Dan sihat.

Saya ucapkan kesyukuran ke hadrat Illahi. Namun, di mana harus dia bersalin? Saya bingung. Hospital bersalin swasta? Tentu mahal. Hospital kerajaan? Aduh….mesti kena marah. Sanggup ke?

Saya bawa dia kemudiannya ke hospital bersalin swasta berhampiran rumah kami. Doktor kata, “pakej dalam RM1200-RM1400”. Uhhhh….di mana nak cari duit sebanyak itu?

Selepas berbincang dengan Doktor, saya rasa kami mungkin akan menghantarnya ke hospital tersebut. Hospital kerajaan mengenakan bayaran paling kurang RM500 kerana dia warganegara Indonesia. Dan, kelas tiga…mungkin bersalin atas pangkin!

Untuk meredakan gundah gulana, saya bawa Tini ke Tesco. Kami beli baju2 comel, sarung tangan dan sarung kaki…Subhanallah…comel sungguh….

Dalam perjalanan pulang, Tini beritahu:
Tini nggak pernah ke Doktor sepanjang mengandung duluan. Itu digambar jugak nggak pernah. Lucu melihat anak Tini kelihatan bergerak-gerak dalam perut…. Itu pempers kalau di Indon, hanya kain, dipanggil popok. Baju2 baby juga nggak pernah beli. Dibagi sama orang. Semua anak Tini lahirnya di ladang, sama bidan….

Ya Allah…Di bulan yang mulia ini Kau beri kepada kami dugaan dan rezeki sekaligus. Dugaan kerana aku perlu bersabar menghadapi orang gaji yang akan melahirkan anak, dan aku pula yang perlu menjaganya. Rezeki kerana Kau pilih aku dan keluargaku untuk memberi satu kehidupan yang lebih baik buat Tini dan bayi yang akan dilahirkan… Kuatkan hatiku menempuh dugaan ini, Ya Allah…

5 comments:

lina said...

Maam...mulia sungguh hati puan semoga Allah merahmati kalian sekeluarga....sy baca pun menitis air mata...

ZABS said...

Salam Suria,

Mahu dapat cucu lebih awal pulak ye?
semoga dipermudah segala urusan. InsyaAllah.

Suria Klang said...

Lina, Amin.... Saya hanya mengharap keberkatan dariNya. Mudah2an usaha saya diberkati. Setakat itu saja mampu saya lakukan.

Pak Zabs: Ye...saya akan dapat cucu..hahaha... tentu cute dia nanti.

Ahmad Azhar Wagiran said...

Suria, dulu saya tak kisah sangat kalau ada orang kesusahan dgn masalah kereta atau motor ditepi jalan... saya kata; sibuk la, tak sempat. Tapi sekarang, berubah, saya akan berhenti dan menolong...
Balasan? just berserah kalau ada dari Allah. Tapi misti ada...

AAW

Suria Klang said...

Azhar...awak jumpa saya di sini??? Hebat hebat....pandai menjejak.... Selamat berblog...saya jadi malu!!! Jangan gelakkan cerita2 bodoh saya....