Thursday, August 19, 2010

Rezeki secupak takkan jadi segantang?

Semalam, rumah kami bergelap. Sejak pukul 1 pagi, hingga ke petang semalam. Walaupun TNB telah datang, namun ada yang perlu dilakukan dengan 'wiring'.

Dalam panas, kami menyiapkan juadah berbuka secara ala kadar. Dalam masa sama, saya sibuk keluar masuk rumah meninjau kerja-kerja pemasangan kabel yang sedang dilakukan oleh kontraktor.

Hari semakin gelap, dan makin banyak 'kecederaan' pada kabel yang sedia ada yang ditemui oleh kontraktor tersebut. Ini bermakna mereka tidak boleh pulang untuk berbuka. Saya mula memarahi diri...kenapalah masak sikit sangat? Kesian budak-budak ni, kat mana mereka nak berbuka? Kemudiannya saya kata dalam hati..."Tak pe, pukul 7 nanti siaplah. Boleh bawak diaorang gi Mamak".

Pukul 715 malam, mereka akhirnya membuat keputusan untuk memasang kabel sementara kerana kabel kami masih bermasalah. Saya jadi gundah. Alamak...tak sempat nak ajak adik-adik ni ke kedai mamak untuk berbuka....

Abey dan Abo sibuk memasang lilin. Saya sedih melihat juadah di atas meja - hanya ada daging masak kicap, kacang panjang masak lemak dan udang goreng, disertai oleh puding kastad yang hanya sejemput-sejemput sahaja kuantitinya. Tini pulak hanya masak 2 pot beras, cukup-cukup untuk kami berlima. Selalunya lauk penuh semeja, hari ni, sikitnya....

Namun, sudah rezeki adik berdua tu, mereka pun duduk dan kami berbuka bersama. Hati saya terasa kecut tika melihat Abey menyenduk nasi....aduhai...habis nasi ni nanti....Adik2 tadi makan dengan penuh selera.

Saya toleh ke arah Tini, tanpa ditanya dia menjawab, "Ada sikit lagi dalam periuk."

Saya langsung tak ambil nasi, saya lihat Boss dan Tini pun begitu.

Tini kemudian kembali ke meja dengan mangkuk nasi penuh berisi. Dahi saya berkerut, dan Boss mula menjeling saya.

Selepas solat Maghrib dan selepas adik2 tadi beredar, saya tanya pada Tini sekali lagi:

"Berapa pot Tini masak?"

"Dua saja Bu. Seperti selalu. Tini heran kenapa jadi banyak waktu Tini ngambil kali kedua. Padahal waktu kali pertama memang kayaknya cuma tinggal 3,4 sudu dalam periuk. Tau-tau dapat satu mangkuk penuh! Tini lihat Ibu sama Encik heran...Tini juga heran...Itu adik2 yang kerja juga sampai tambah nasi...pun masih ada dalam mangkuknya lagi...."

Kami heran, tetapi kami yakin. Rezeki itu kurniaan Allah. Menjamu orang berbuka puasa amat besar ganjarannya....dan saya menikmati kurniaan itu....Syukur padaMu Ya Allah...

2 comments:

lina said...

Subhanallah.....Allah telah tambahkan rezeki...betapa besar nya kekuasaan ALLAH. Mmg tepat AYAT 'kunfayakun'.

billa naha said...

waaaaaaaaaaaa Alhamdulillah.. macam pernah dengar citer ni dulu, pasal nabi.. takde makanan tapi bila nabi suruh kaut nasi tu ada je lagi.. ;)