Tuesday, September 13, 2011

Beraya dengan Ikan dan Karang...

Saya ditanya oleh seorang sahabat...."Raya balik mana?"..

Jawab saya, "Kmi raya dengan ikan dan karang...." sambil tersengih.

Sudah pasti tindakan kami sekeluarga menimbulkan seribu satu persoalan dan andaian. Kenyataannya, kami memilih untuk menghabiskan cuti raya bersama-sama. Tanpa oranglain.

Kami kepenatan bekerja sepanjang Ramadhan. Di samping tugasan di pejabat, saya juga ada kerja part-time, mengikut shift, di kedai Boss. Begitu juga anak-anak. Lala memang 100% menghabiskan masa di kedai, Abey akan ke kedai jika dia tidak ke tuisyen sepulangnya dari sekolah, Jimie terus ke kedai sebaik tiba dari Pulau Pinang. Tiada istilah rehat dalam rutin kami. Namun, kami pastikan juga yang kami tidak ketinggalan untuk bersama jemaah masjid di kebanyakan masa.

Mulanya kami merancang mahu pergi jauh. Namun Abey perlu berdepan dengan peperiksaan percubaan SPM sebaik saja sekolah dibuka. Lalu saya menempah pakej ke Pulau Perhentian dengan kadar yang termurah dan ianya bermula pada hariraya ketiga.

Kami mengambil kesempatan memulakan perjalanan sehari lebih awal. Kereta meragam di tengah perjalanan. Kami tidak membawa bekalan air.... Boss memandu perlahan dan kami menjerit kegembiraan tatkala kami lihat lopak di kaki bukit di tepi jalan Syukur alhamdulillah, ada mata air agaknys di bukit bersebelahan. Dapatlah kami isi air ke dalam radiator.... Selepas agak sejuk, kami teruskan perjalanan hingga ke Chukai. Kami berhenti untuk solat dan takdir.....kereta tidak boleh dihidupkan. Sesuatu yang jarang berlaku ialah bilamana kami tidak menvawa jumper atau air dalam satu perjalanan jauh..... Itulah yang berlaku.

Banyak kereta yang singgah di nasjid, namun tidak ada sebuah pun yang ada jumper. Akhirna Boss berjalan ke rumah berhampiran dan meminta bantuan tuanrumah untuk membantu mengecaj bateri kereta kami. Allah mudahkan. Kami terus bergerak menuju Kuala Terengganu.

Sampai di Kerteh kami nampak sebuah bengkel kereta yang dibuka. Kami singgah dan meminta bantuan....Selepas diberi ubat yang mahal, kereta pun mula tersenyum. Kami hela nafas panjang...lega. Sebelum sampai di bandar KT, kami singgah di masjid terapung. Puas sungguh Jimie dan Lala kerana berpeluang mengabadikan kenidahan masjid dalam kamera masing-masing. Kami akhirnya bermalam di sebuah hotel di tengah bandar.

Keesokan paginya kami ke Masjid Kristal unuk solat subuh. Subahanallah...cantiknya masjid tersebut. Jenuh menanti Jimie mengambil gambar. Nak masuk berrtanding, katanya.....

Seawal pukul 10 pagi kami bertolak ke Kuala Besut. Kami tiba di chalet yan kami tempah lebih kurang pukul 2 petang. Dalam kepenatan, kami cuba berehat, namun bunyi desiran air dan angin yang bertiup akhirnya mendamparkan kami di pantai.... Budak-budak tidak menunggu lama untuk bersnorkeling.....Banyak ikan Nemo dan karang yang masih cantik...berada di sisi kanan penginapan kami. Aduh....indahnya. Saya merasa amat bsyukur tatkala saya lihat ke dalam air...Allah beri saya peluang untuk menikmati keindahan ciptaanNya yang berada di dasar lautan. Saya tahu saya amat bertuah dibandingkan dengan ramai hambaNya yang lain....Saya juga seakan terdengar-dengar... (biar saya simpan sendiri apa yang saya dengar. Ianya terlalu peribadi untuk dikongsi....).

Kami menikmati makan tengahari, mala dan pagi yang enak-enak, sepertimana yang termasuk di dalam pakej. Betapa beruntungnya kami sekeluarga kerana sebegitu sekali kurniaan yang kami perolehi. Anak-anak berpeluang melihat ikan yu dan penyu....di samping pelbagai spesis ikan tatkala mereka bersnorkeling dan menyelam. Saya? Setakat di tangga bot bolehlah....

Kami habiskan sebelah pagi dan sebelah petang bersnorkeling dan bersantai di pasir pantai yang halus dan putih bersih. Kemudiannya menikmati makan malam yang enak dan menyelerakan.....

Kami pulang selepas tiga hari dengan hati yang puas dan keseronokan yang membara. Tidak sudah-sudah saya dengar anak-anak berkata "bersyukur sungguh kepada Allah yang bagi kita peluang untuk berada di sini....dahlah tenang, damai, cantik, bersih....jauh dari gangguan dan hiruk pikuk, tiada dengki, gosip, jelingan mahupun kata-kata hipokrit...kerana hanya ada kami dan penghuni chalets yangkebanyakannya mat saleh.....

Kami mungkin dianggap bersalah kerana tidak mengikut rutin....berkunjung ke rumah saudara mara di hariraya. Tetapi kami berpuas hati. Siapa lagi yang akan menggembirakan kita kalau bukan diri kita sendiri?

Kami berdoa semoga kami diberi peluang lagi di lain kali....kalau boleh ingin sekali kami habiskan melawat 7 Wonders of the World... Perkenanlah permohonan kami Ya Allah....Amin.