Monday, September 26, 2011

Hutan Lipur Bukit Hijau Kulim




Hujung minggu yang baru lalu saya ke Hutan Lipur Bukit Hijau, Kulim. Kakitangan syarikat menganjurkan Kem Jati Diri bagi sekumpulan jurutera muda dari beberapa buah perusahaan yang berada di sekitar Kulim, Pulau Pinang dan Perak.

Saya diundang untuk memeriahkan majlis. Saya bawa Abo bersama. Bukan apa, saya ni cukup takut tidur sendiri..... Lebih-lebih lagi bila tempat itu berada di dalam hutan...

Resort yang kami diami cukup selesa. Air sungai mengalir di depan chalets kami. Bunyi deruan air mengalir seakan "soundtrack muzik" di situ. Tenangnya suasana.....

Abo ketawa besar melihat anak-anak ikan berenang-renang di dalam air sungai yang cetek, crystal clear dan sejuk... Bila berendam di dalam sungai, terasa tidak mahu bangkit keluar....

Saya tidak mengikuti keseluruhan aktiviti di dalam hutan tersebut. Banyak masa saya habiskan dengan berendam di dalam sungai bersama Abo. Saya agak fobia sebenarnya dengan hutan/kebun/pokok-pokok/semak/nyamuk....... Ia mungkin berkait rapat dengan pengalaman membesar di celah-celah pokok getah, bertemankan nyamuk, ulat bulu, cacing dan semak samun. Berada di dalam hutan membuat saya terkenang kisah silam. Ia agak merimaskan. Bukan membenci, tapi jika boleh saya elakkan, ia lebih baik begitu.

Macammanapun, saya tumpang gembira dan bangga dengan kejayaan anak-anak buah saya; juga tatkala melihat senyuman dan gelak tawa Abo sewaktu menangguk ikan di sungai! (Ikan-ikan tersebut mati dalam perjalanan pulang ke rumah....Abo menangis...namun sempat dia tunjukkan kepada semua di rumah dia berjaya....!)

No comments: