Friday, September 9, 2011

Doa Abo

Abo rajin berdoa. Terutama sekali bila dia mahukan sesuatu. rajin juga dia menyanyi sambil buat kerja. Selalunya dia nyanyi doa dhuha dan nasyid Taubat. Saya suka mendengar dia berdoa. Kedengaran begitu tulus. Kadangkala terfikir samada dia faham isi kandungan doa tersebut, namun saya tahu dia memang faham. Dia diajar begitu oleh guru-gurunya di sekolah. Berdoa.

Sejak dua hari lepas kami menginarp di The Putri Pacific Johor Bharu. Abo mengikut kami - saya ada mesyuarat sementara Boss menawarkan diri menjadi pemandu.

Sewaktu melintasi bilik suite berhampiran bilik kami, Abo teruja untuk mengintai ke dalam bilik tersebt yang terbuka pintunya kerana sedang dikemas. Begitu sekali dia terpegun melihat bilik yang luas dan canik itu. Lantas dia bertanya pada saya:

"Kenapa kita tak duduk dalam bilik ni?"

Saya jawab "mahal bilik ni. Kita mana mampu naj bayar?"

Abo tidak berkata apa-apa mendengar jawapan saya sebaliknya terus mengangkat tangan berdoa. Saya lihat mulut dia kumat kamit dan kemudian dia menyapu mukanya dengan kedua tapak tagngan.

Saya usik dia "Abo doa apa?"

"Abo doa Tuhan bagi mama dengan papa duit banyak so that nanti kita boleh duduk dalam bilik besar ni. Mama ingat tak dulu Abo doa kita dapat duit boleh duduk hotel, pegi jalan-jalan, pakai baju cantik? Sekarang ni kan kita dah dapat sikit-sikit? Tu la, teacher kata pray to Allah. He listens."

Subhanallah. Si kecil ini tahu apa yang perlu dilakukannya sebagai seorang yang percaya dengan kekuasaan Allah.

Saya terharu. Dia faham keadaan kami yang serba kekurangan. Dia tidak merengek meminta kami siapkan segalanya untuk dia, tetapi dia minta dari Dia, Allah yang satu.

Saya amat bersyukur Abo mendapat petunjuk dariNya...berkat ajaran guru di sekolah dan keprihatinannya dengan keadaan sekeliling. Saya setuju dengan dia bahawa apa yang kami ada kini adalah berkat doa. Usaha kami terlalu sedikit jika dibandingkan dengan kurniaan Alah kepada kami sekeluarga.... Ahamdulillah.

2 comments:

Unknown said...

*sebak* Abo anak soleh!

psst, berapa sewa suite tu ?

Suria Klang said...

Salam Pp. Doakan Abo membesar sebagai seorang yang beriman dan bertaqwa, dan dapat membawa ibubapa dan orang-orang yang disayanginya ke dalam syurga. Amin.

Hehehe....rate deluxe suite yang kami intai tu...di internet...lepas discount RM1300 semalam....Uhuks!