Tuesday, September 6, 2011

Hari nan indah....

Usai solat subuh di Masjid Negeri pagi tadi, saya disapa oleh seorang wanita yang manis paras rupanya biarpun agak berusia. selepas bersalaman, kami mula bertanya soalan-soalan biasa seperti tinggal di mana, kerja di mana dan anak berapa....

Boss sudah setia menunggu ketika saya sampai di luar pintu besar. Kakak tadi berhenti seketika untuk menanti suaminya.

Ketika Boss menghidupkan enjin kereta, Boss melambai pada seorang lelaki yang berjalan bersama kakak tadi sambil menyapa, "Datuk!". Sapaan Boss dibalas dengan lambaian dan senyuman lebar. Di sebelah Datuk ialah kakak yang bersembang dengan saya.

"Siapa tu Bang?"

"Datuk Mufti"

"La....Su dok sedap je panggil isteri dia kakak...Dianya humble. Dia kata dia duduk kat situ situ....suami dia kerja di SUK.....Aduh...malu!"

"Tu lah orang yang tidak meletakkan pangkat sebagai keutamaan dalam hidup....Baguslah tu....."

Saya masih terasa malu....Maaf Datin...saya memang tidak tahu.

************************************************************************************************

"Saya tunggu Suria di KLIA pukul 1230". Begitu bunyi sms Prof MKI beberapa hari yang lalu.

Lalu saya dan Boss pun ke KLIA semalam untuk sama-sama menghantar Prof dan keluarga yang akan berhijrah ke Madinah bagi mengambil tugas baru sebagai Profesor Perakaunan di Universiti Taibah.

Hati saya terusik....Prof tinggalkn semuanya di sini demi untuk berada di tempat yang amat dekat dengan Rasulullah. Saya juga mahu ke sana.....itu doa saya, doa kami sebenarnya.....

Seorang sahabat telah pergi jauh dari saya..... Saya pasti ramai yang masih ada untuk terus brsama saya....

**********************************************************************************************

Sedang saya asyik memerhatikan suasana sebak di kalangan ahli keluarga Prof, saya dapat panggilan:

"Suria, saya sedang check-in di kaunter business class di line D"

Seorang lagi sahabat - Abang sebenarnya, akan pulang ke tempat yang menjadi pilihannya - Jeddah. Kami tidak sanggup melihat Prof beredar, lalu kami yang meninggalkan mereka. Kami disambut dengan senyuman manis Pak Pin dan keluarga.

Selepas menikmati makan tengahari bersama Pp dan keluarga di KLIA, kami ucapkan selamat jalan buat mereka dan berjanji akan bertemu kembali..... Tuhan, tunaikan permintaan kami....

**********************************************************************************************

Sampai di rumah, saya terima panggilan Budin. "Di mana?"

"Rumah. Singgah le..."

Selepas Asar, saya menerima kunjungan seorang sahabat setia yang hebat. Sambil makan, kami bersembang dan akhirnya belau pulang selepas kami sema bersolat Maghrib berjemaah....Alhamdulillah.

*********************************************************************************************

Hari ini, kami akan ke selatan. Sementara saya menghadiri mesyuarat dengan sebuah syarikat besar di Pasir Gudang, kami akan mencuri masa untuk melawat kakak yang dirindui, sahabat yang lama terpisah dan sepupu yang sedang terlantar sakit dihospital Singapura...

Semoga perjalanan kami dipermudahkan dan kami selamat dari segala bahaya....Amin....

No comments: