Wednesday, October 12, 2011

Aib

Jangan dibuka aib orang lain. Bayangkan jika Allah buka aib kita, pastinya tidak mampu kita menanggung rasa.

Pelbagai kisah terjadi di sepanjang kehidupan ini. Adakalanya indah, banyak juga yang samar-samar. Tidak kurang yang tidak ingin langsung kita bayangkan.

Pengalaman mengajar kita menjadi dewasa. Kita matang dalam membuat penilaian dan keputusan. Namun adakalanya kita terlalai lantaran kita asyik dibuai irama lagu dunia yang penuh dengan kepalsuan.

Andai kita tersasar dan terperangkap, kembalilah kepada Dia. Pesan Ustaz Firdaus Subhi, salah seorang Imam Masjid Negeri:

Kita manusia memang sentiasa diuji. Antaranya ialah rasa takut akan kehilangan. Ketidakcukupan juga satu ujian; selain harta dan pangkat. Ujian itu sebenarnya adalah untuk meningkatkan darjat kita jika kita mampu mengharunginya. Cara untuk kita mendepani ujian ialah dengan sabar, solat, zikir, mengaji Quran, bangun malam, berpuasa, bergaul dengan alim ulamak dan bersedekah. Setelah jiwa kita kembali tenang, berlapang dadalah dengan ketentuanNya dan redha dengan apa jua yang Allah beri pada kita....

Semoga ALlah pelihara kita dari dibuka aib kita di hadapan makhlukNya yang lain.... Jagalah kehormatan saudara-saudara kita, kalau benar seperti yang kita kata bahawa kita sayangkan mereka....

No comments: