Thursday, October 13, 2011

Hati Seorang Tua (2)

Sewaktu arwah mak seusia saya kini, saya masih di Tingkatan 5. Tinggal di asrama dan balik hanya sebulan sekali membuatkan saya sentiasa merindui emak. Emak tegas orangnya, jarang memanjakan saya dengan makanan atau material (beliau tidak mampu untuk mengadakannya), namun emak sentiasa tahu apa yang saya perlukan.

Sesekali bila saya mengadu pada emak tentang kawan atau masalah yang saya alami, emak akan kata, "Jangan tengok salah orang kat kita je. Cuba tengok balik salah kita kat orang...". Saya pegang kata-kata mak hingga kini, dan harapnya hingga akhir nanti.

Di antara kami sepuluh beradik, rasanya saya adalah anak yang selalu jadi 'bodyguard' mak. Masa kecil saya ikut mak ke surau menghadiri kelas-kelas agama, juga ke kelas WI belajar masak, ke kelas KEMAS belajar menjahit dan menggubah, menziarahi sesiapa sahaja yang sakit, kenduri dan segala macam kunjungan. Bila saya sudah boleh menunggang motosikal, mak akan membonceng Kapcai Bapak yang saya bawa ke serata kampung, melakukan aktiviti yang menjadi prioriti dalam hidupnya - menziarah orang sakit.

Saya pasti saya pernah menyakiti hati mak. Kata-kata saya dan tingkah laku saya pastinya sering membuat emak menjeruk rasa. Sesekali emak akan lemparkan kata-kata sindiran yang sinis kepada saya. Berdesing telinga selalunya....

Namun saya anak yang sentiasa memohon maaf kepada emak. Bila saya lihat wajah mak kelat semacam dan berubah selepas berlaku sesuatu, saya akan terus cium tangan mak minta maaf.

Selepas berumahtangga dan sibuk dengan kerjaya, saya semakin jarang bersama mak. Namun sesekali bila saya balik ke kampung, saya dapat rasakan kerinduan yang sarat di dada saya kepada emak.

Jika dapat diputar kembali masa, ingin sekali saya minta ampun pada mak andai saya pernah membuat emak menangis kerana saya, samada saya sedar ataupun tidak.

Kepada sesiapa yang masih punya emak, jangan tunggu untuk meminta maaf dari emak. Hati emak terlalu mudah tersinggung, apatah lagi jika emak adalah seorang tua.

Mak, anak mak ni dah tua rupanya!

5 comments:

mamahanees said...

salam :-)
Boleh bg email tak? saya tgh carik testimoni drpd parents berkenaan integrated islamic school shah alam. Kalau boleh share pengalaman dan pemerhatian selama anak puan sekolah kat sana.
Ni email saya: nadiaomar123@gmail.com

Tq in advance :-)

lina said...
This comment has been removed by the author.
lina said...

salam Ma'am - Terima Kasih atas peringatan yg sgt berguna ini...Insya ALLAH lina akan semat kan dihati...utk TIDAK melukakan hati2 IBU. DOakan juga semoga lina terus bersabar dgn apajua keadaan

Suria Kelang said...

Salam mamahanees. Email saya idrismahasuria@gmail.com. Anak saya alhamdulillah, okay di issa. Biasalah budak lelaki. Apa2 hal email saya...

Suria Kelang said...

Salam lina. Teruskan bermunajat untuk terus kuat menghadapi apa jua keadaan....